marcos Skrevet 1. oktober 2000 Skrevet 1. oktober 2000 Jeg tror at jeg har fått Herpes og siste fredag fikk jeg et utbrudd på penis under forhuden. Hva må jeg gjøre i første omgang,hvilken lege eller institut må jeg ta kontakt med ? Hvis det viser seg å være herpes kan jeg blir kvitt det? 0 Siter
Gjest Sidsel og Turid Skrevet 1. oktober 2000 Skrevet 1. oktober 2000 Hei Marcos! Vi gjør oppmerksom på at vi mangler klinisk erfaring. Kan du ikke ta kontakt med en vanlig almennlege? Herpes genitalis (og andre typer herpesvirus) kan reaktiveres og komme igjen mange ganger. Vennlig hilsen oss [email protected] 0 Siter
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 1. oktober 2000 Skrevet 1. oktober 2000 Til marcos vedr. herpes. Det er en fordel å få undersøkt hvilken herpes-type det dreier seg om. prøven kan taes på alle legekontorer, men må taes fra en frisk blemme; ofte i løpet av de første dager av utbruddet. Noen får testes seg først ved eventuelt andre anfall. Dersom det er herpes type 2 ( kjønnsherpes) er sannsynligheten for tilbakefall ca. 70-80%, men dersom det er type 1 herpes du har fått på penis, så er sjansen for tilbakefall kun ca. 20-30%. Du bør bruke kondom inntil utslettet er borte, og helst noen uker etterpå. Har man først fått tilbakevendende herpes kan man risikere å slite med anfall resten av livet, men hyppigheten og alvorlighetsgraden avtar gjerne etterhvert, og kan også bedres ved hjelp av reseptbelagte virus-hemmende medisiner. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.