Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maja1

Etter tre uønskede aborter, må mannen min og jeg i gang med en mer omfattende utredning enn hva vi har hatt tidligere.

Det er tidligere fastslått at mannen min har dårlig sædkvalitet og at det tilsynelatende ikke er noe i veien med meg.

Før vi nå går i gang med et nytt ICSI-forsøk, vil legen vi går hos undersøke om det kan være noe galt med mitt immunforsvar, eller feil på min manns kromosomer.

Har noen av dere peiling på hva disse testene går ut på ?

Takknemlig for alle svar.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54900-immunforsvarkromosomtest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Maja1!

Ved kromosomtest forøker man å finne om det finnes skader eller avvik i kromosomene hos mann og kvinne.

Immunforsvartest

en test som måler TNF-alfa i blodet. Legene mener at de som har høyre TNF får flere abort fordi immunforsvarsystem i kroppen angriper fosteret.

OBS!

TNF er et medisinsk ord, jeg kan ikke forklare den.

Er det denne testen du spør om eller noe annet?

Vet du hvor denne testen gjøres, i Norge eller i utlandet? Vi spurte om denne testen gjøres i Norge men fikk ikke svar.

Lykke til med neste forsøk.

Hilsen

Kromosomtest har vi gjort - etter at det viste seg at vi hadde en liten slektining med kromosomvariasjon. En kromosomfeil kan være årsaken til at mannen din har dårlig kvalitet og/eller til at eggene ikke fester seg. Hvis dere får påvist dette er det flere veier å gå. Enten ved å legge inn flere egg, for å øke sjansene, eller ved å legge inn bare ett (skjønner ikke helt hvorfor det) - det finnes også klinikk i Sverige som undersøker de befruktede eggene på forhånd for å bare legge inn uten kromosomfeil.

Doktor van der Hagen ved Ullevål mener at alle UFB-ere bør ta en kromosomtest, og ved flere sykehus er det meget vanlig.

Immunforsvar vet jeg dessverre ingeting om, men det gjorde jo Sona.

Ellers hadde vi også en hysteroskopi, hvor jeg ble undersøkt for polypper og knuter i livmoren, i tilfelle det var årsaken til at gulleggene ikke festet seg. Hos oss er det også mannens sædkvalitet som satte en stopper for barn. En hysteroskopi vil avsløre mer enn både lap og UL.

Legen fant aldri årsaken til våre mislykkede forsøk, istedet så lykkes vi 100% med et frysforsøk i fjor høst, så jeg sitter her stor og tung og fornøyd!

Lykke til!

Gjest Maja1

Hei Maja1!

Ved kromosomtest forøker man å finne om det finnes skader eller avvik i kromosomene hos mann og kvinne.

Immunforsvartest

en test som måler TNF-alfa i blodet. Legene mener at de som har høyre TNF får flere abort fordi immunforsvarsystem i kroppen angriper fosteret.

OBS!

TNF er et medisinsk ord, jeg kan ikke forklare den.

Er det denne testen du spør om eller noe annet?

Vet du hvor denne testen gjøres, i Norge eller i utlandet? Vi spurte om denne testen gjøres i Norge men fikk ikke svar.

Lykke til med neste forsøk.

Hilsen

Takk for svar !

Jeg har allerede tatt en blodprøve ved Fertilitetscentrum. Svarene på denne skal så sendes over til rikshospitalet i Danmark som visstnok er det eneste stedet i skandinavia/norden ( husker ikke helt )hvor slike immunforsvarstester gjøres. Der ville de så avgjøre om det er nødvendig med en slik test. Tror jeg må dra dit personlig isåfall.

Klem fra

Gjest bentis

Takk for svar !

Jeg har allerede tatt en blodprøve ved Fertilitetscentrum. Svarene på denne skal så sendes over til rikshospitalet i Danmark som visstnok er det eneste stedet i skandinavia/norden ( husker ikke helt )hvor slike immunforsvarstester gjøres. Der ville de så avgjøre om det er nødvendig med en slik test. Tror jeg må dra dit personlig isåfall.

Klem fra

Hei Maja1!

TNF står for "tumor nekrose faktor" (vet ikke hvorfor dette navnet, men antakelig ble det oppdaget under forskning på tumorer/kreft).

Det er et stoff som produseres og sendes ut av cellene når de blir infisert med bakterier el. virus. Hovedoppgaven er å si ifra til andre celler, slik at de starter en beskyttelsesprosess. TNF er altså en del av immunforsvaret. Alle må ha det for å overleve.

Men det har antakelig oppgaver/

innvirkninger som vi ikke vet om enda. Jeg kan se for meg at TNF "sier ifra" til immunsystemet når noe er fremmed og skal angripes (som f.eks. en blastocyst/ befruktet egg), men det er bare mine tanker.

Dette ble kanskje mer forvirrende enn oppklarende...

Du kan jo søke på TNFi medisinske tidsskrifter, der får du frem siste innen forskning.

Lykke til med prøvene!! Håper du lykkes snart!

Beste ønsker fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...