Gå til innhold

morsmelkerstatning


monli

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har brukt morsmelkerstatningen NAN HA 1 fra Apoteket til min datter siden hun var 4mnd gammel (hun er nå 8 1/2 mnd). Jeg fikk høre her for et par dager siden at brystmelk ikke skal varmes opp til mer enn 40 grader fordi den da kan "miste" alle næringsstoffene. Gjelder dette også morsmelkerstatning? Når jeg lager blander flasker pleier jeg å helle kokende vann over pulveret i flasken, dette fører ofte til at melken "skiller" seg når den blir avkjølt. "Mister" den da noe av næringsstoffene? Lurer også på om ferdig blandet melk holder seg på flasker i kjøleskapet i to-tre dager. Jeg pleier nemlig å lage flasker for et par dager av gangen. Datteren min hadde lagt lite på seg ved forrige kontroll på helsestasjonen, så derfor disse spørsmål. Prøver å finne årsaken. På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokende vann rett på pulveret, sier du, men det står jo på pakningen at man skal koke vannet og avkjøle det til ca 40 grader, og så ha i pulveret.

Men det står videre at det anbefales å koke vannet før bruk inntil barnet er 4 mnd, etter det kan du kanskje blande kokende vann og kaldt vann fra springen for å få den ønskede temperatur ?

Blandingen bør være så frisk som mulig, står det også, men en døgnrasjon ser ut til å være helt greit. Tre dager syntes jeg hørtes mye ut, det ville ikke jeg gjort.

Jeg bruker egentlig ikke m.m.e, men f.eks. åpnede middagsglass får max to dager i kjøleskapet her, selv om det står 2-3 dager. Pureene får heller ikke stå tiden ut, synes det virker så uapetittelig liksom, men sånn er nå jeg, da.

Jeg vet ikke om næringsstoffene forringes med kokende vann, men dette er vel ikke så usannynlig heller, og det er vel en grunn til at pulveret er tilpasset ca 40 graders vann, i tillegg til at dette er rett drikke- temp. for barnet. Hvis melka skiller seg er vel ikke dette et så godt tegn, kanskje ?

Til grøt er det jo umulig å bruke kokende vann, da klumper den seg og blir rar i konsistensen, jeg har investert i vannkoker, og blander med kaldt vann fra springen. Noen tapper lunka vann rett fra springen, men det har jeg hørt ikke er så bra pga. varmvann som har stått lenge i rørene osv.

Ville ha fulgt bruksavnisningen, jeg, selv om det sikkert er mer tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...