Gjest undrer Skrevet 22. mai 2002 Skrevet 22. mai 2002 Jeg sluttet å bruke p-piller etter forrige blødning som var for over 4 uker siden, og har enda ikke fått tilbake vanlig menstruasjon. Jeg brukte p-piller i 6 mnd. Er det grunn til at jeg er gravid? Hvor lenge etter fortsetter p-pillene å virke etter at du har sluttet å ta de? 0 Siter
Gjest veldig vanlig Skrevet 23. mai 2002 Skrevet 23. mai 2002 P-pillene slutter å virke (som sikker prevensjon) umiddelbart etter man slutter å ta de. (Det er derfor man kan bli gravid etter bare å ha glemt en pille). Så du må bruke annen prevensjon (kondom) fra første dag etter pilleslutt hvis du ikke vil bli gravid. Det er veldig vanlig at man ikke kommer inn i regelmessig syklus umiddelbart etter pilleslutt, det kan ta litt tid før mensen kommer slik den pleide, men det betyr absolutt ikke at du ikke kan bli gravid. Tvert i mot er det mange som blir gravide rett etter pilleslutt, før de får tilbake mensen. Ta en graviditetstest hvis du ha hatt ubeskyttet samleie og kan væe gravid. 0 Siter
molli Skrevet 23. mai 2002 Skrevet 23. mai 2002 Mener du at du har hatt ubeskyttet sex ETTER at du tok den siste pillen for flere uker siden ? Da kan du meget godt være gravid, ja. Det er jo en grunn til at man må ta p-piller hver eneste dag. De slutter å beskytte mot graviditet med en gang du slutter å ta dem. Det er ellers ganske vanlig at mensen roter litt noen mnd før den kommer skikkelig i gang igjen og blir regelmessig, etter at man har sluttet med p-piller. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mai 2002 Skrevet 25. mai 2002 Første menstruasjon etter man har sluttet med p-piller kan være forsinket et par uker. Hvis det går mer enn tre måneder, bør du søke lege 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.