Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lisen

2 spørsmål:

1. Har hatt to missed abortions på rad - har ett barn fra før. Er sterkt overvektig. Tok hormonprøver - blant annet progesteron, vet ikke resten - 6 dager før jeg fikk mens. Gyn. sier at de var helt normale, viste at jeg hadde hatt eggløsning og at det bare er å prøve igjen.

Betyr dette at jeg kan stole på at mine hormoner er som de skal og ikke har vært årsak til abortene ?

2. Har på to dager hørt om to tilfeller hvor noen har abortert to ganger og deretter blitt behandlet for en bakterie som normalt er til stede, og som man ikke pleier å behandle for. Men sykehuset har behandlet denne gangen likevel, og svangerskap nr. tre går bra for begge. I det ene tilfellet ble det sagt at det at det dreide seg om streptokokker (i underlivet, tror jeg) - vet ikke hva den andre snakket om. Er dette noe å tenke på - bør jeg sjekkes for dette før jeg evt. blir gravid igjen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55005-aborter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man regner med at to aborter på rad er 'hendelige uhell' og begynner ikke å utrede årsaker som man sannsynligvis ikke finner. Det er først etter tre aborter at det være mulighet for å finne et mønster. Hormonforstyrrelser er sjelden årsak til abort.

Man regner ikke med at streptokokker eller andre bakterier kan være årsak til abort. Streptokokker forekommer normalt hos en del kvinner og behandles ikke.

Jeg synes du skal være optimistisk, det er mer enn 80% sjanse for at det skal gå bra nesten gangen. Be evt om tidlig ultralyd (ved uke 7) for å se at alt er normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55005-aborter/#findComment-228069
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...