Gå til innhold

Store babyer

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Kjent statistikk tilsier at vi i dag føder flere store barn enn hva vi gjorde for tiår tilbake. Før var det sjeldent et barn var over fire kilo, nå er både fire og fem kilo helt vanlig.

Men HVA er det som gjør at fødselsvekten har steget hos de nyfødte over lang sikt? Hvilke forhold spiller inn? Selv fødte jeg et meget stort barn for noen år tilbake, og det var tungt, både for meg, og babyen, som til sist måtte tas med sugekopp. Det var en lang og hard fødsel. Nå er jeg gravid igjen, er det visse ting jeg bør passe meg for, så jeg kan slippe å påføre meg selv, og babyen de store smertene ved å føde et veldig stort barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55053-store-babyer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du kommer med en intressant frågeställning. Tyvärr så har jag inget riktigt svar på den förta frågan. Jag har inte läst någon forskning som kunnat påvisa varför barnen blir större och större i västvärlden. Teorier och funderingar runt vårt ändrade levnadsmönster/villkår finns. Mindre sjukdommar hos oss kvinnor, mera stilla sittande och mindre motion, fetare och kolhydrat rikare kost, är en del teorier som kan ha påverkat detta.

En del kvinnor föder större barn än andra, så har det alltid varit. Det är svårt att säga vad du skulle kunna, påverka för att minska risken för detta denna gången. Jag tycker ändå att du skall tänka på att undvika för mycket fett och socker i maten. Motion är också bra om man inte har några komplikationer. Det har gjort en norsk studie på elit idrotts kvinnor, som varit gravida. Dessa har fortsatt sin hårda träning under sin graviditet. Studien visade sedan att dessa kvinnor ändå födde normalstora barn utan komplikationer.

Jag önskar dig lycka till vidare, i din graviditet och förlossning!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55053-store-babyer/#findComment-226560
Del på andre sider

Gjest babymor

Du kommer med en intressant frågeställning. Tyvärr så har jag inget riktigt svar på den förta frågan. Jag har inte läst någon forskning som kunnat påvisa varför barnen blir större och större i västvärlden. Teorier och funderingar runt vårt ändrade levnadsmönster/villkår finns. Mindre sjukdommar hos oss kvinnor, mera stilla sittande och mindre motion, fetare och kolhydrat rikare kost, är en del teorier som kan ha påverkat detta.

En del kvinnor föder större barn än andra, så har det alltid varit. Det är svårt att säga vad du skulle kunna, påverka för att minska risken för detta denna gången. Jag tycker ändå att du skall tänka på att undvika för mycket fett och socker i maten. Motion är också bra om man inte har några komplikationer. Det har gjort en norsk studie på elit idrotts kvinnor, som varit gravida. Dessa har fortsatt sin hårda träning under sin graviditet. Studien visade sedan att dessa kvinnor ändå födde normalstora barn utan komplikationer.

Jag önskar dig lycka till vidare, i din graviditet och förlossning!

Du har jo fått et godt svar, men jeg synes du kan få litt mer informasjon.

Det finnes to typer store barn. Den ene typen kalles visstnok for bamsemumsebarn, der barnet er stort fordi mor nok har forsynt seg godt med mat underveis i graviditeten. Denne type barn kan være vanskelige/farlige å føde, fordi de har en tendens til å få kraftige skuldre, noe som kan være vanskelig når de skal ut. Disse babyene er gjerne ikke lengre enn vanlige babyer, bare tyngre.

Den andre typen store barn, skyldes rett og slett arvelighet. De er gjerne lange, realtivt slanke, men altså tunge i forhold til gjennomsnittet. Når jeg selv tilhører en familie som tradisjonelt sett føder store barn, og igjen parer med med en høy mann, blir resultatet gjerne store babyer...

Så hva du selv kan bidra med, kommer vel litt an på hvilken gruppe du tilhører. Selv har jeg fått oppfølging med ekstra ultralyd siden jeg fødte en gutt på over 4.7 sist, på 55 centimeter og med 39 centimeter stort hode...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55053-store-babyer/#findComment-227166
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...