finn2 Skrevet 1. oktober 2000 Del Skrevet 1. oktober 2000 Jeg er en mann på 64 år. Har hatt anfall med hjerte forkammerflimmer i 18 - 20 år. Har anfall med varierende lengde (2 til 40-50 timer) og disse opptrer med varierende hyppighet. Har brukt Isoptin i den første tiden og deretter Khinidin i alle år frem til våren 1999 da disse ikke lenger kunne skaffes. Hadde relativt god effekt med ca 1 anfall pr mnd. Har etter dette prøvd Sotacor og Tambocor med relativt dårlig resultat dvs 1 anfall pr uke eller oftere. Skal nå begynne med Cordarone. Har hørt at disse evl kan medføre noen alvorlige bivirkninger. Hvordan bør jeg følge opp om slike bivirkninger opptrer ? Bør jeg evl måle / kontrollere noe spesielt før jeg starter med Cordarone ? Finnes evl andre alternativer ? På forhånd takk for svar ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5508-kontroll-med-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. oktober 2000 Del Skrevet 1. oktober 2000 Svar til Finn 2. De eneste stoff som har dokumentert skikkelig forebyggende effekt på forkammerflimmer er Tambocor og Cordarone. Isoptin, som du tidligere brukte, har effekt på hjertefrekvensen (pulsen) når du får flimmer, men har ikke forebyggende virkning. Kinidin gikk ut av bruk for mange år siden, og hadde tildels meget alvorlige bivirkninger. Alle medikamenter med effekt på hjerterytmen har potensielle bivirkninger, noen alvorlige. Vanligvis har dette sammenheng med dosen. Det er store individuelle forskjeller, både når det gjelder ønsket effekt og mulige bivirkninger. Det som kjennetegner Cordarone er at det tar lang tid før man har oppnådd en "metning" : stoffet må opp i en viss konsentrasjon i hjertets strukturer før den forebyggende virkningen kan vurderes. Det er grunnen til at preparatet til å begynne med gis i noe høy dose, for deretter å trappes ned til en vedlikeholdsdose, som er avhengig av forskjellige forhold, bl. a. grunnen til behandlingen. Ved forkammerflimmer vil vedlikeholdsdosen kunne variere fra 75 til 200 mg daglig. Vi har sett eksempler på utmerket forebyggende virkning på doser ned til 200-300 mg pr. uke, men det er som anført store person-forskjeller. For å kunne bedømme effekten bør man dessuten ha en forsøkstid på flere måneder, og i løpet av den føre en nøyaktig logg over anfall, både hyppighet og varighet. Før du begynner med Cordarone bør du ha sjekket en vanlig blodstatus, bl.a. inneholdende prøver på ditt stoff-skifte. Vi vil også gjerne ha et bilde av lungene, hvis det ikke er tatt i løpet av siste år. Cordarone-bivirkninger er sterkt avhengig av vedlikeholdsdosen. Ved de små doser jeg har antydet over ser vi meget sjelden bivirkninger. Bivirkningslisten for dette stoffet er lang, og du bør rådføre deg med din behandlende legevedr. dette. Stoffskifteprøver bør taes rel. hyppig, spes. det første året. Det kan komme bivirkninger både fra hjertet, huden, lunger i tillegg til stoffskiftet. Du vil kunne bli fotosensitiv, d.v.s. reagere uvanlig sterkt på ultraviolett lys, slik at soling kan bli et problem. Men - som anført - det er vanligvis mindre problemer på lave doser. Du bør imidlertid under alle omstendigheter ha nær kontakt med din lege når du står på Cordarone. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5508-kontroll-med-bivirkninger/#findComment-29669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.