Gå til innhold

Nå er jeg frustrert-føler jeg mister kontrollen!

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Det er akkurat som om diabetesn har begynt å leve sitt eget liv, og ignorerer det jeg pumper inn av insulin.

For eksempel satte jeg TJUE enheter til frokost idag (2 grovbrødskiver og et glass vann)

Likevel var blodsukkeret 15,7 en time etterpå!

Problemene begynte i løpet av sommeren. Det verste er at dette er så variabelt. Har opplevd at blodsukkeret fyker i været ene dagen, og at jeg får knallføling neste dag. Dette med samme insulindose og aktivitetsnivå.

De siste to ukene har jeg vært veldig passiv pga. av sjukdom, og det har ikke akkurat gjort det lettere å regulere blodsukkeret.

En annen greie er at det er vanskelig å treffe med insulindosen når blodsukkeret er høyt. En dag får jeg føling for ingenting, og en annen dag reagerer jeg nesten ikke på insulinet.

Dette gjør meg nervøs for seinkomplikasjoner og slikt - jeg haaater høyt blodsukker og føler jeg blir gal snart. Skal til lege om halvannen uke og gruer meg fordi blodsukkeret har ligget ugunstig i det siste.

Ville være takknemlig om noen som har erfaringer med det samme, og gjerne Dr.Vaaler har noen råd og oppmuntring til meg.

Tilleggsopplysninger:

nitten år og bruker Humalog på dag og Insulatard på natt.

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Jeg skjønner godt at du er frustrert og det er ikke så lett å gi gode råd om dette på nettet uten å vite mye mer om det, dine aktiviteter og blodsukkermålinger.

På den annen side er det min erfaring at de fleste yngre (og eldre) mennesker med type 1 diabetes opplever slike perioder.

Noen ting kan du tenke litt mer på.

Setter du injeksjonene dine i samme områder eller er du flink til å spre dem? Mange vil nok konsentrere injeksjonene en del fordi det da blant annet gjør mindre vondt. Dette skaper fort litt "fettklumper" i underhuden som gjør at insulinets oppsugingshastighet blir svært variabel. Da er det virkelig vanskelig å vite når virkningen kommer og hvor kraftig den blir.

Hos kvinner med type 1 diabetes er det ofte varierende insulinbehov gjennom menstruasjonssyklus.

Når du bare bruker Humalog på dagtid kan det bli litt for lite insulin tilstede i blodet like før måltidenen rett og slett fordi Humalig ikke virker lenge nok. Mange har funnet ut at en god Humalog-effekt krever at man også setter litt middels langtidsvirkende (som Insulatard eller Humulin NPH eller Basal) også om morgenen. 6 til 10 enheter kan være noe å prøve.

Noe av det aller viktigste jeg har erfart gjennom mange år er at det ikke er lurt å stadig justere insulindosene på bakgrunn av enkelte blodsukkermålinger. På denne måten "løper du etter ballen" og kan lett gå deg vill. Det er mye lurere å måle blodsukkerprofiler med regelmessige mellomrom og se etter mønstre. Er det noen tider gjennom døgnet hvor blodsukkerer vanligvis ligger for høyt eller for lavt. Når du så oppdager slike fenomener kan du gjøre systematiske forsøk på å justere insulindosene. Men husk at du helst bare bør justere en dose av gangen og la det gå 2 til 3 dager før du gjør nye justeringer.

Til slutt vil jeg også nevne at jeg etterhvert har sett mange yngre mennesker med diabetes som har svingende og uforutsigbare blodsukkerverdien fordi de faktisk tar for mye insulin. Stadige tendenser til lave blodsukkerverdier vil etterpå gi perioder med høyt blodsukker osv. I en slik situasjon bør man redusere alle insulindosene sine med omlag 30% og "begynne på nytt".

Det viktigste nå er at du går tilbake til din egen lege og diskuterer denne type problemstillinger. Du skal naturligvis ikke ha dårlig samvittighet. Det er din sykom og helse det dreier seg om - vår oppgave som helsevesen er å prøve å gi deg gode råd og følge det opp - spesielt i perioder hvor du har det vanskelig.

Vennlig hilsen

Stein Vaaler

Hei. Forstår godt at du er frustrert. Du virker som en "oppegående" person som tar sykdommen din alvorlig, og det er jo bra.Du skriver ikke hva blodsukkeret ditt var før du spiste og det er et viktig moment her. Jeg har som fast rutine å alltid ta fastende blodsukker før jeg spiser frokost.Ligger dette over 7, tar jeg Humalog for først å senke blodsukkeret. Venter en halv time før jeg påny tar insulin og så spiser. Dette fungerer rimelig bra for meg.

At du varierer stikkstedene er også veldig viktig for oppsugingen av insulin.

Lykke til !

Mvh

Gjest Windsong

Hei

Jeg skjønner godt at du er frustrert og det er ikke så lett å gi gode råd om dette på nettet uten å vite mye mer om det, dine aktiviteter og blodsukkermålinger.

På den annen side er det min erfaring at de fleste yngre (og eldre) mennesker med type 1 diabetes opplever slike perioder.

Noen ting kan du tenke litt mer på.

Setter du injeksjonene dine i samme områder eller er du flink til å spre dem? Mange vil nok konsentrere injeksjonene en del fordi det da blant annet gjør mindre vondt. Dette skaper fort litt "fettklumper" i underhuden som gjør at insulinets oppsugingshastighet blir svært variabel. Da er det virkelig vanskelig å vite når virkningen kommer og hvor kraftig den blir.

Hos kvinner med type 1 diabetes er det ofte varierende insulinbehov gjennom menstruasjonssyklus.

Når du bare bruker Humalog på dagtid kan det bli litt for lite insulin tilstede i blodet like før måltidenen rett og slett fordi Humalig ikke virker lenge nok. Mange har funnet ut at en god Humalog-effekt krever at man også setter litt middels langtidsvirkende (som Insulatard eller Humulin NPH eller Basal) også om morgenen. 6 til 10 enheter kan være noe å prøve.

Noe av det aller viktigste jeg har erfart gjennom mange år er at det ikke er lurt å stadig justere insulindosene på bakgrunn av enkelte blodsukkermålinger. På denne måten "løper du etter ballen" og kan lett gå deg vill. Det er mye lurere å måle blodsukkerprofiler med regelmessige mellomrom og se etter mønstre. Er det noen tider gjennom døgnet hvor blodsukkerer vanligvis ligger for høyt eller for lavt. Når du så oppdager slike fenomener kan du gjøre systematiske forsøk på å justere insulindosene. Men husk at du helst bare bør justere en dose av gangen og la det gå 2 til 3 dager før du gjør nye justeringer.

Til slutt vil jeg også nevne at jeg etterhvert har sett mange yngre mennesker med diabetes som har svingende og uforutsigbare blodsukkerverdien fordi de faktisk tar for mye insulin. Stadige tendenser til lave blodsukkerverdier vil etterpå gi perioder med høyt blodsukker osv. I en slik situasjon bør man redusere alle insulindosene sine med omlag 30% og "begynne på nytt".

Det viktigste nå er at du går tilbake til din egen lege og diskuterer denne type problemstillinger. Du skal naturligvis ikke ha dårlig samvittighet. Det er din sykom og helse det dreier seg om - vår oppgave som helsevesen er å prøve å gi deg gode råd og følge det opp - spesielt i perioder hvor du har det vanskelig.

Vennlig hilsen

Stein Vaaler

Tusen takk for gode svar! Det med at for store insulindoser faktisk kan gi høyt blodsukker på sikt var nytt for meg. Får prøve å være litt mer systematisk med blodsukkermålingene mine den siste uka før jeg skal til legen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...