Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest en mann

Å løse en konflikt med vold vitner om at man ikke evner å kommunisere. Å vekke deg opp og true med vold, slik som hun gjør, vitner om at hun er kontrollerende og ute av ballanse.

Dette må du ikke godta. At en kvinne slår blir satt mye mindre fokus - pga den fysiske styrken har folk en tendens til å bagatallisere det hele - ja, til og med le av det. Men jeg tror nok at jeg forstår at dette må oppleves som et svik for deg - og at dette ikke har så mye med styrke å gjøre. Hvis du selv ikke ønsker å slå (og det håper jeg ikke du har) - og det ikke hjelper med kommunikasjon - vel, da er du forsåvidt ganske så hjelpeløs.

Hvis hun/dere ikke får hjelp, så tror jeg du må innfinne deg med at det ikke er siste gangen du opplever å bli truet og slått. Du må si klart og tydelig ifra at dette finner du deg ikke i og forsøke å trekke inn personer utenfra for å hjelpe dere. Dette tror jeg ikke du klarer alene.

Mange takk for svaret.

Fortsetter under...

Gjest en mann

på om du hadde svart det samme dersom en mann hadde slått en kvinne?

Nå spør du om hva det kan skyldes at hun slår. Det kan ligge mer bak. Hadde det vært en kvinne som ble slått hadde hun vel fått beskjed om å flytte omgående, anmelde mannen. For har han slått en gang vil han slåp igjen. Det er ingen unnskyldninger for å slå en kvinne, men det gjelder tydeligvis ikke menn.

Har aldri hørt noen si at en mann slo fordi han ikke har noen annen måte å møte motgangen på. At han vill gå i stykker inn seg hvis han ikke slo. Alt en hører er at menn som slåt er feige og at kvinnen bør komme seg bort så fort som mulig. Det hjelper vistnok ikke å snakke med en mann som slåt, men kvinner kan kanskje overbevises til ikke å slå mer?

Er det så langt likestillingen har kommet i Norge?

Skilsmisse er vel rådet til i de fleste tilfeller der kvinner blir slått, men ikke til menn av en eller annen grunn.

Råd om skilsmisse blir sjelden gitt i tilfeller der hendelsen virker utrolig opprivende for mannen, slik det var for meg. Ellers er det fint at Solveig ikke gir råd om skilsmisse på svakt grunnlag (det er like jeg har beskrevet).

Joda, Petter - som du kan lese nedover blandt svarene er det en tendens blandt noen til å mistenkeliggjøre menn som har ekteskapskonflikter uansett hva som skjer, men ikke kvinner. For kvinner med ekteskapskonflikter er det ofte tabu å mistenkeliggjøre dem eller stille spørsmålstegn ved handlemåte, de forlanger å bli trodd uansett hva de forteller.

Har grublet veldig på om jeg burde pakke sakene og dra. Er utrygg på hva hun kan finne på neste senere. Det er ikke første gang hun har slått. Men denne gangen var det slik at jeg ble redd for nakkeskade.

Jeg er usikker på hennes virkelighetsoppfatning. I tilfelle hun har avvikende personlighet, er det bare en ting å gjøre: dra snarest. Har spurt ut psykiater og kommet et stykke på vei. (Familerådgiveren fikk jeg ikke noe viselig ut av.)

Ellers takk for råd om hjelp.

Gjest Nostromo

Mange takk for svaret.

Hei du en mann!

Jeg tror du bare får se hva som skjer, kanskje hun slutter å slå.

Jeg har selv blitt dengt grundig av ei jeg bodde sammen med, jeg prøvde alt for å få henne til å slutte å slå, ingenting hjalp. Prøvde også som deg familierådgiver, til ingen nytte.

Det som var skummelt med situasjonen jeg hadde var at jeg ikke alltid så når "det" kom, et par ganger ble jeg slåt ut slik at jeg gikk i bakken, blir dyrt med nye briller. Men det tok kaka da vår datter på et par år prøvde å dytte bort mor og sa ikke slå pappa!

Du bør være forsiktig, et askebeger på en halv kilo kan gjøre ganske stor skade hvis det treffer riktig.

Hvis du tror at dette er noe som ikke er vanlig så tror du feil, etter at dette skjedde meg har jeg truffet atskillige menn som er blitt slått, vi bare vil ikke så gjerne prate om dette.

Jeg ga min ex et ultimatum til slutt, et slag til og du åker ut!

Hun bor sammen med en ny mann nå, jeg bare håper for hennes skyld at det var et eller annet med meg som gjorde at hun mistet besinnelsen slik.

Uansett lykke til!

Skilsmisse er vel rådet til i de fleste tilfeller der kvinner blir slått, men ikke til menn av en eller annen grunn.

Råd om skilsmisse blir sjelden gitt i tilfeller der hendelsen virker utrolig opprivende for mannen, slik det var for meg. Ellers er det fint at Solveig ikke gir råd om skilsmisse på svakt grunnlag (det er like jeg har beskrevet).

Joda, Petter - som du kan lese nedover blandt svarene er det en tendens blandt noen til å mistenkeliggjøre menn som har ekteskapskonflikter uansett hva som skjer, men ikke kvinner. For kvinner med ekteskapskonflikter er det ofte tabu å mistenkeliggjøre dem eller stille spørsmålstegn ved handlemåte, de forlanger å bli trodd uansett hva de forteller.

Har grublet veldig på om jeg burde pakke sakene og dra. Er utrygg på hva hun kan finne på neste senere. Det er ikke første gang hun har slått. Men denne gangen var det slik at jeg ble redd for nakkeskade.

Jeg er usikker på hennes virkelighetsoppfatning. I tilfelle hun har avvikende personlighet, er det bare en ting å gjøre: dra snarest. Har spurt ut psykiater og kommet et stykke på vei. (Familerådgiveren fikk jeg ikke noe viselig ut av.)

Ellers takk for råd om hjelp.

joda, det finnes kvinner som er akkurat like voldelige som enkelte menn. Om hun ikke vil oppsøke hjelp - sammen med deg, så tror jeg du gjør best i å pakke snippesken. Akkurat det rådet hadde jeg også gitt i et omvendt tilfelle.

Si til henne at du er glad i henne, og om hun er glad i deg, så sørger hun for å bli utredet for sin voldelige utagering, -så kan hun komme tilbake da (om du vil det)

Jeg hadde søren ikke turt å bo sammen med henne. Hun kan jo finne på ting mens du sover...

Alle menn er ikke voldelige, men sannelig - alle kvinner er heller ikke U-voldelige.

Gjest Innocens

på om du hadde svart det samme dersom en mann hadde slått en kvinne?

Nå spør du om hva det kan skyldes at hun slår. Det kan ligge mer bak. Hadde det vært en kvinne som ble slått hadde hun vel fått beskjed om å flytte omgående, anmelde mannen. For har han slått en gang vil han slåp igjen. Det er ingen unnskyldninger for å slå en kvinne, men det gjelder tydeligvis ikke menn.

Har aldri hørt noen si at en mann slo fordi han ikke har noen annen måte å møte motgangen på. At han vill gå i stykker inn seg hvis han ikke slo. Alt en hører er at menn som slåt er feige og at kvinnen bør komme seg bort så fort som mulig. Det hjelper vistnok ikke å snakke med en mann som slåt, men kvinner kan kanskje overbevises til ikke å slå mer?

Er det så langt likestillingen har kommet i Norge?

Det du skriver var det første som slo meg også. Hva om det hadde vært en omvendt problemstilling, jeg føler meg rimelig sikker på at svaret ville vært mye mindre empatisk og forståelsesfullt.

Men doubletalken som oppstår med bakgrunn i kjønnsstereotypene er interessant. Det er synd at familierådgivere ikke klarer å se gjennom sine egne fordommer.

Jeg var selv sammen med en kjæreste som plutselig slo meg en dag. Når jeg spurte henne hva pokker hun gjorde, først da ble hun obs på hva hun hadde gjort, men mente jo at det ville være mye verre om jeg slo henne.

Hun hadde også en veldig forvirret virkelighetsoppfatning, så jeg slo opp og det gleder jeg meg fortsatt over.

Annonse

Gjest en mann

joda, det finnes kvinner som er akkurat like voldelige som enkelte menn. Om hun ikke vil oppsøke hjelp - sammen med deg, så tror jeg du gjør best i å pakke snippesken. Akkurat det rådet hadde jeg også gitt i et omvendt tilfelle.

Si til henne at du er glad i henne, og om hun er glad i deg, så sørger hun for å bli utredet for sin voldelige utagering, -så kan hun komme tilbake da (om du vil det)

Jeg hadde søren ikke turt å bo sammen med henne. Hun kan jo finne på ting mens du sover...

Alle menn er ikke voldelige, men sannelig - alle kvinner er heller ikke U-voldelige.

"Si til henne at du er glad i henne, og om hun er glad i deg, så sørger hun for å bli utredet for sin voldelige utagering, -så kan hun komme tilbake da (om du vil det) "

Hmmm. Hvordan får til slik utredning ?

På onsdag bad hun om unnskylding for alt hun gjorde. Jeg har snakket med psykiater om det. Han sier at han er usikker på om hun i det hele tatt husker alt fra hendelsen.

"Si til henne at du er glad i henne, og om hun er glad i deg, så sørger hun for å bli utredet for sin voldelige utagering, -så kan hun komme tilbake da (om du vil det) "

Hmmm. Hvordan får til slik utredning ?

På onsdag bad hun om unnskylding for alt hun gjorde. Jeg har snakket med psykiater om det. Han sier at han er usikker på om hun i det hele tatt husker alt fra hendelsen.

Den personen jeg kjenner, går også i "svart" når hun har hatt slike anfall. Husker lite, men det gjør omgivelsene. Hun har etter påtrykk kommet inn i et system med hjelp. Det er et langt lerret å bleke, men det er jo verdt det!

Skriv ned hendelsen og kontakt hennes fastlege og send dama dit. Vil hun ikke, - ja da er det ikke mye du kan gjøre. De må innse SELV at de ikke "er som andre" og kanskje bli kjent med andre i tilsvarende situasjon som kan få dem på andre tanker, -og SÅ ta imot hjelp.

Eks. Hun denger løs på en eks av eksen på et kjøpesenter.....ganske sjokkerende å se på, sant? En dame som slår ned en annen dame. Når man konfronterer henne med det etterpå -så ser ikke HUN den "skandalen" sånt er for oss "vanlig dødelige". HUn bare rister det av seg og sier; "men hun fortjente det jo!"

Det er DET hun må forstå at OMGIVELSENE ser på hennes adferd som høyst unormal, -selv om hun ikke syns det er så viktig selv.

Lykke til, du trenger det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...