Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lisen

Hei !

Har tenkt å bli gravid igjen etter 2 missed abortions (har ett barn fra før). Er veldig skeptisk, og er sikker på at det kommer itl å gå galt på nytt, men kan ikke gi oss riktig ennå.

Vi hadde tenkt å reise til Hellas i sommerferien - 3 uker på øyhopping, men tør ikke pga redsel for toxoplasmosemitte (jeg blir fort gravid, så satser på at det slår til i juni eller juli - selv om vi ikke har noen garanti). Gyn. sier at jeg i så fall ikke kan spise salat på restaurant og sånn, og det høres totalt sett ut til å bli for mye styr og engstelse for å gjøre noe "galt".

Men - hvor er man mest utsatt for smitte ? Jeg har vært i hauger av land tidlgere (blant annet Hellas), men er fremdeles negativ. Hva med vannkvalitet i Danmark og Sverige, for eksempel ? Regner med at det er bra, men.....

Synes det med toxo er et slit, jeg.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55434-forvirra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du synes at det blir mye styr med å passe på alt i fobindelse en Hellastur, synes jeg du skal revurdere disse planene, evt. utsette svangerskapsplanene noen måneder. Det er klart at en Hellastur i begynnelsen av et svangerskap, bør innebære forholdsregler med tanke på toxoplasmose, noe som lett lar seg gjennomføre. Spis ikke kjøtt som ikke er gjennomstekt, og sørg for at grønnsakene du spiser bær være vasket med "flaskevann". Unngå nærkontakt med katter. Vær ekstra påpasselig så du ikke blir matforgiftet, f.eks. av majonesmat. Alkohol, som vanligvis hører ferien til, skal du selvfølgelig unngå. Tenk litt på det, og finn ut hva som er viktigst denne sommeren, å bli gravid eller å ha en topp-ferie, med alt det skulle innebære. I Sverige og Danmark er det helt trygt å feriere, like trygt som i Norge. Begge steder kan du trygt drikke vannet fra kranen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55434-forvirra/#findComment-229121
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...