Albertine Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Ser at ingen har svart deg på innlegget fra 19. mai, så jeg håper at du leser dette. Jeg har nettopp begynt på runde 2 med Metformin, sist gang gikk jeg på met i ni måneder og måtte slutte pga. graviditet. Jeg gjorde ingenting spesielt for å gå ned i vekt mens jeg brukte metformin, men jeg gikk likevel ned fem kilo. Helt på slutten begynte jeg å kutte ned på karbohydratene, og da gikk jeg ned fem kilo til på bare tre uker. Dessverre måtte jeg slutte da, med barn i magen....*s* På onsdag begynte jeg nok en gang med metformin, og håper inderlig at jeg skal gå ned i vekt. (Har en BMI på nesten 40). Jeg har begynt med en tablett pr. dag, 850 mg, og skal opp i tre tabletter, 2550 mg. Det er 1000 mg. mer enn i forrige omgang. Sist opplevde jeg at jeg fikk løs mage av for mye søtt, og jeg var litt kvalm til tider. Nå har jeg ikke merket noen ting. Jeg tror du vil ha positiv erfaring med Glucophage hvis du samtidig gjør en innsats for å spise sunt kosthold tilpasset PCOS. Hvis du lurer på hva det er så bare spør. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yatzie Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hei! Jeg er nok ikke den du egentlig sendte svar til, men jeg har nylig begynt med Metformin. Lurer veldig på hva slags kosthold som er spesielt for PCO'ere, for dette har jeg ikke fått noe informasjon om fra legen min. Jeg har gått på Metformin i ca. 6 uker (1000 mg.) og merker ikke noe særlig enda, men det er kanskje for tidlig? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/#findComment-228152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Hei! Jeg er nok ikke den du egentlig sendte svar til, men jeg har nylig begynt med Metformin. Lurer veldig på hva slags kosthold som er spesielt for PCO'ere, for dette har jeg ikke fått noe informasjon om fra legen min. Jeg har gått på Metformin i ca. 6 uker (1000 mg.) og merker ikke noe særlig enda, men det er kanskje for tidlig? Vennlig hilsen Fryktelig synd at jeg har dårlig tid nå, ellers skulle du fått masse info om kosthold og PCOS. Jeg kan jo gi deg et kort og heftig sammendrag, og gi noen pekere til gode nettsider. Det jeg har lagt mest merke til i jakten på et kosthold som passer for meg og min tilstand er følgende: Hold deg unna alt som heter sukker, hvetemel og poteter!!! Det er gift for kroppen! Ris og pasta går an i små mengder, fortrinnsvis naturris og fullkornspasta. Eksperimenter med andre grønnsaker, bønner er finfint. Brødmat er en utfordring, for Grete Roede og alle de andre som er på jordet sier at det skal være minimalt med pålegg. Det er brødet som er verst, ikke pålegget. Derfor kan man godt venne seg til koldtbordmåten, lite brød og masse pålegg. Kjøttpålegg, fiskepålegg og egg er best. Masse grønnsaker attått. Sky alt lyst brød, også det som kalles helkornbrød i butikken. Et par never helkorn og da tror man at det er sunt. Prøv oppskriften helt nederst på innlegget, veldig bra for oss. Spis ofte, fem måltid pr. dag. Drikk masse vann, helst tre liter eller mer(!) Begrens fruktinntaket til maks. to pr. dag (ikke banan eller druer), og spis det til måltidet. Skal du ha frukt som mellommåltid, spis cottage cheese eller mandler/nøtter attått. Aldri frukt alene. Klarer du å følge dette er du på god vei, det er ikke så enkelt å plutselig legge om kostholdet helt så ta det litt etter litt. Jeg kan mye om dette i teorien, men er ikke så flink i praksis. Bare spør hvis det er noe dere lurer på, har holdt på med dette i snart to år. Fiberbrød: 1,3 kg fin, sammalt hvete 0,2 kg helkorn, hvete 0,2 kg fin, sammalt rug 0,9 liter kli 1 pk gjær (tørrgjær eller vanlig) 2 ts salt 1 dl linfrø 1 dl solsikkefrø ca. 2 l lunket vann (37 grader hvis vanlig gjær, 40 grader hvis tørrgjær) Slik gjør du: Kok opp en halv liter av vannet sammen med helkornene og la det trekke et par timer. Bland alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin eller en stor bolle og kjør til deigen er smidig. La deigen heve i 30 minutter, og øs den over i to smurte brødformer. Deigen blir veldig løs, og trenger derfor ikke eltes. Hev i nye 20 minutter, og sett så inn i ovnen ved 220 grader og stek i en time. Slå av ovnen og la brødene stå til ovnen er kald. Ikke skjær i brødet for tidlig, det kan lett bli deigete. Smaker nyyydelig med egg og litt kaviar!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/#findComment-228760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Hei! Jeg er nok ikke den du egentlig sendte svar til, men jeg har nylig begynt med Metformin. Lurer veldig på hva slags kosthold som er spesielt for PCO'ere, for dette har jeg ikke fått noe informasjon om fra legen min. Jeg har gått på Metformin i ca. 6 uker (1000 mg.) og merker ikke noe særlig enda, men det er kanskje for tidlig? Vennlig hilsen Fant et innlegg skrevet på forum for mat og ernæring, også om PCOS og kosthold: "Kostholdsmessig skal pcos behandles veldig likt med diabetes. Pcos forårsaker ofte insulin-resistens som igjen fører til en overproduksjon av insulin. Insulin er hormonet som leder blodsukkeret inn i cellene for produksjon av energi eller lagring (som fett). Ved et høyt nivå av insulin i blodet, fører det til økt lagring av fett - dette gjør det lett å gå opp i vekt, og vanskelig å gå ned. For å senke insulin-utskillelsen, må blodsukkeret holdes stabilt på et normal nivå. Karhohydrader er det næringsstoffet som har mest innvirkning på blodsukkeret og insulinproduksjonen. De tre viktigste matgruppene hvor karbohydrater finnes er brød/korngruppen, fruktgruppen, og melkegruppen. Jeg vil poengtere at karbohydrater er livsviktige for menneskekroppen, og skal ikke sees på som noe man bør unngå. Men det er derimot viktig å velge både riktig type og mengde karbohydrater som ikke forårsaker så altfor høyt insulin-nivå i blodet. Det er også viktig at man inntar ca. lik mengde karbohydrater til hvert måltid (dvs at man ikke har masse til et måltid og ingen ting til neste). Sånn generelt kan man si at jo mindre raffinert karbohydratene er, jo bedre er det. Grovt brød og andre grove kornprodukter er bedre enn loff og annet bakverk laget av hvitt mel og/eller sukker. En appelsin er bedre enn appelsinjuice. Melk blir regnet som sukker, og bør derfor ikke overskride 2 glass daglig. Pass på at du ikke drikker begge glassene samtidig – spre det gjerne ut på 4 halve glass. Sukkertøy, brus, tørket frukt o.l vil også forårsake høy utskillelse av insulin. Grønnsaker påvirker ikke insulinnivået noe særlig (foruten stivelsesrike grønnsaker som potet og mais). En ting du bør passe på er at du aldri bare spiser karbohydrater til et måltid/mellommåltid. Sett en tallerken foran deg og se for deg en strek som deler den i to like deler. For hver karbohydrat du spiser, bør du også spise en ”ikke-karbohyrat” (dvs protein og/eller fett). På den måten forhindrer du at blodsukkeret øker så altfor mye rett etter måltidet (og forhindrer dermed en stor økning av insulin-utskillelse). Selv om belgfrukter er regnet som en stivelsesrik grønnsak, får du også rikelig med proteiner der. Det vil dermed si at belgfrukter havner midt på streken som deler tallerekenen. Dette ble bare en kort introduksjon til hvordan spise når man har pcos. Mosjon vil hjelpe mot insulin-resistensen og dermed være viktig for å forhindre vektoppgang. Normalvekt vil også hjelpe til å forhindre insulin-resistens i tillegg til å forminske andre symptomer på pcos. Dersom du også ønsker, kan du passe på at de karbohydratene du spiser har lav glycemic effekt (dvs at de ikke får blodsukkeret til å øke så raskt). For mer info om dette legger jeg ved to linker her: http://www.glycemicindex.com/ http://www.mendosa.com/gilists.htm Her er en link hvor du kan lese litt om pcos og kosthold skrevet av en klinisk ernæringsfysiolog: http://www.obgyn.net/pcos/articles/pcos_and_diet_mckittrick.htm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/#findComment-228762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Hei! Jeg er nok ikke den du egentlig sendte svar til, men jeg har nylig begynt med Metformin. Lurer veldig på hva slags kosthold som er spesielt for PCO'ere, for dette har jeg ikke fått noe informasjon om fra legen min. Jeg har gått på Metformin i ca. 6 uker (1000 mg.) og merker ikke noe særlig enda, men det er kanskje for tidlig? Vennlig hilsen Huff, glemte helt å svare på det siste du spurte om..... Jeg vil tro at når du har gått seks uker på 1000 mg metformin og ikke kjenner noe, så kan dosen være for liten. Er du veldig overvektig? Det er jeg, og jeg skal som sagt opp i 2550 mg. Nå MÅ jeg stikke! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/#findComment-228763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yatzie Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hei igjen Albertine! Takk for flotte og utfyllende svar. Dette var både nytt og nyttig for meg. Det kan hende jeg har for lav dose av Metformin, jeg har en BMI på 37 så jeg er dessverre ganske overvektig. Skal til kontroll i beg. av juni så da skal jeg ta dette opp med legen min. Jeg har hatt PCOS i mange år og etter 4 mislykkede prøverørsforsøk bestemte vi oss for adopsjon i stedet. Vi har nå ei herlig lita jente på 13 måneder. Nå skal jeg studere tipsene dine og forsøke å ta de til etterretning. Det skader i alle fall ikke å prøve! Tusen takk igjen for fin informasjon fra deg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55475-glucophagelei-av-overvekt/#findComment-229056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.