Gå til innhold

R Minus i journalen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Langt fremskredet uhelbredelig kreft, veldig syke og gamle mennesker osv.

Jeg vet at min bestemor ikke vil få antibiotika ved lungebetennelse, akutthjelp ved hjertestans osv. Hun er så syk og gammel at jeg synes det ville vært mer makabert om man hadde holdt henne i live hvis noe slik hadde oppstått.

Men jag synes at det bør være skikkelige, skriftlige rettningslinjer for dette på alle sykehus og institusjoner. Men ikke nødvendigvis at pasienter / pårørende blir informert, hvis det er gjennomdiskutert blant helsepersonellet på institusjonen og man mener at dette ville være en for stor belastning for pasient / pårørende å vite. (En 90 år gammel mann behøver ikke å ta stilling til dette for sin alvorlig kreftsyke 90 år gamle kone, synes jeg).

Vanskeligere blir det blant yngre, hjertsyke pasienter, f.eks. Derfor er det viktig med skikkelige, skriftlige retningslinjer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5549-r-minus-i-journalen/#findComment-29779
Del på andre sider

Langt fremskredet uhelbredelig kreft, veldig syke og gamle mennesker osv.

Jeg vet at min bestemor ikke vil få antibiotika ved lungebetennelse, akutthjelp ved hjertestans osv. Hun er så syk og gammel at jeg synes det ville vært mer makabert om man hadde holdt henne i live hvis noe slik hadde oppstått.

Men jag synes at det bør være skikkelige, skriftlige rettningslinjer for dette på alle sykehus og institusjoner. Men ikke nødvendigvis at pasienter / pårørende blir informert, hvis det er gjennomdiskutert blant helsepersonellet på institusjonen og man mener at dette ville være en for stor belastning for pasient / pårørende å vite. (En 90 år gammel mann behøver ikke å ta stilling til dette for sin alvorlig kreftsyke 90 år gamle kone, synes jeg).

Vanskeligere blir det blant yngre, hjertsyke pasienter, f.eks. Derfor er det viktig med skikkelige, skriftlige retningslinjer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5549-r-minus-i-journalen/#findComment-29780
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Dette føres i jurnalen av ansvarlig lege når det ikke anses som forsvarlig,eller etisk riktig, å behandle pasienten videre.Infomasjon skal normalt sett gis pårørende,og/eller pasienten etter en generell vurdering.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5549-r-minus-i-journalen/#findComment-29922
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til undrende pasient ang R minus i journalen.

Dette spørsmålet er vanskelig å svare konsist på. Betegnelsen R- ble tidligere i noen grad brukt om alvorlig syke mennesker hvor man mente at gjennopplivning medførte stor risiko for at pasienten ville få et "uverdig" eller alvorlig pleietrengende liv i etterkant.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5549-r-minus-i-journalen/#findComment-30762
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...