Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Randi17

Hei..

Jeg er 17 år og sist uke var jeg hos legen, for å få fornyet p-pille-resepten min. Legen anbefalte da en gynekologtime. Han sa dette var vanlig etter å ha gått på p-piller i over et år. Dette tviler jeg ikke på, men jeg gruer meg sånn. Hva er det egentlig gynekologen gjør, og hva finner han/hun egentlig ut utifra en sånn undersøkelse? Hvor lang tid tar undersøkelsen, og hva koster den? Går det an å velge mellom kvinnelig og mannlig gynekolog når man bestiller time? Jeg har vært sammen med kjæresten min i over et år, men før jeg ble sammen med han, hadde jeg sex med en annen gutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55509-m%C3%A5-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nøffelinøff

det er ikke ekkelt i det hele tatt, og man kan selv velge om man vil ha kvinnelig eller mannlig.

men det sies jo at menn er mer forsiktige,da..

du må absolutt til gynekolog hvis du har hatt to seksualpartnere..enkelte kjønnssykdommer kan ha alvorlige konsekvenser.

hos en lege koster det 200 kr(pga matriellbruk) og det tar maks 5 min.

hvis du sier ifra at du er veldig nervøs er de veldig snille:)du må bare øve på å slappe helt av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55509-m%C3%A5-jeg/#findComment-229035
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes bestemt du skal få utført en underlivsundersøkelse, det tar få minutter og koster ikke mer enn en vanlig konsultasjon (kanskje 20 kr mer for utstyr). I noen byer finnes ungdomsklinikker hvor det er gratis.

GYNEKOLOGISK UNDERSØKELSE

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. (De fleste kjønnssykdommer hos kvinner forløper uten symptomer). Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Det er primært allmennpraktiserende leger som utfører slike 'rutineundersøkelser'. Bare ved spesielle problemer henvises til spesialist. Man kan søke direkte til gynekolog, men må da ofte betale en del mer. Det er lurt å forhøre seg om pris på forhånd.

Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekelum) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55509-m%C3%A5-jeg/#findComment-233579
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...