Gjest Tuttifrutt Skrevet 2. oktober 2000 Del Skrevet 2. oktober 2000 Jeg er 1. gangsgravid i 10.uke. Har en katt og kattunger. Dette gjør at det blir en del vasking av kattebæsj en periode. Samboeren min tar det når han er hjemme, men når han nå er bortreist en periode, må jo jeg vaske - UGH! Derfor har jeg spm. ang. Toxoplasmose. Er det like farlig gjennom hele svangerskapet, eller kommer man etterhvert til en grense der smitte ikke kan skade fosteret? Når er evt. dette? Når jeg vasker bruker jeg hansker og vasker meg godt etterpå. Likevel er jeg redd for smitte, fordi jeg jo kan komme bort i andre ting i huset underveis (servanten, servantbatteriet o.s.v.) Hvor lenge kan bakterien leve ut i "fri luft"? Tar klorin knekken på den? Jeg koser litt med kattungene, og også da vasker jeg meg godt etterpå. Tar jeg for stor risiko??? Må jeg teste kontinuerlig hos lege for å sjekke om jeg har vært/er smittet? Hilsen bekymret Tuttifrutt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5552-toxoplasmose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. oktober 2000 Del Skrevet 3. oktober 2000 Så lenge du tar de forholdsregler som du sier at du gjør, er det liten sjangse for at du blir smittet. Det sies at det er gjennom direkte kontakt med katteavføring at smitten er størst. Om du tar på ting, som f.eks. servanten, er du ikke mer utsatt for smittefare enn de fleste av oss. Vasker du med klorin er du helt sikkert i trygge hender. Jeg tror du heller bør prøve å ikke overdrive rensligheten. Hvis man først er utsatt for toxoplasmose-smitte, er det en viss fare for skade på barnet også hvis det er sent i svangerskapet, men faren er størst tidlig i graviditeten. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5552-toxoplasmose/#findComment-30167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 3. oktober 2000 Del Skrevet 3. oktober 2000 Så lenge du tar de forholdsregler som du sier at du gjør, er det liten sjangse for at du blir smittet. Det sies at det er gjennom direkte kontakt med katteavføring at smitten er størst. Om du tar på ting, som f.eks. servanten, er du ikke mer utsatt for smittefare enn de fleste av oss. Vasker du med klorin er du helt sikkert i trygge hender. Jeg tror du heller bør prøve å ikke overdrive rensligheten. Hvis man først er utsatt for toxoplasmose-smitte, er det en viss fare for skade på barnet også hvis det er sent i svangerskapet, men faren er størst tidlig i graviditeten. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen De har for ikke så lenge siden gjort en undersøkelse hvor konklusjonen var at smitten som oftest kom fra andre seteder enn katter. Rått kjøtt er syndebukken og jeg husker riktig. Undersøkelsen var gjort her til lands og publisert i år eller fjor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5552-toxoplasmose/#findComment-30171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.