Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake testet jeg positivt på HLA-b27. Fikk beskjed av legen at dette kunne tyde på at jeg er disponert for revmatiske lidelser, uten at jeg har tenkt noe særlig over dette. Ikke før nå.

Har alltid hatt en kranglevoren rygg med en del smerter og stivhet, men vi har alltid blitt venner igjen. Men for 6-9 måneder siden merket jeg at jeg hver morgen var stiv i nedre del av ryggen. Dette varer til langt på dag og blir forsterket om jeg står eller sitter for mye i ro.

For 3-4 måneder siden begynte også den høyre albuen å krangle. Uten noen spesiell foranledning oppstod det en verk i albuen. Den er spesielt merkbar når jeg løfter noe (glass eller flaske), samtidig som jeg vrir håndleddet (som for å drikke). Tyngre gjenstander løfter jeg ikke for tiden.

Mens jeg gikk og ventet på at dette skulle gå over, dukket akkurat den samme smerten opp i venstre albue, så nå er begge albuer smertefulle, uten at jeg kan se at de har noen god grunn til slik oppførsel.

Jeg liker ikke diagnoser om omfatter kroniske sykdommer. Derfor håper jeg at det ikke er noen sammenheng mellom HLA-B27, ryggsmerter/stivhet og albueplager????

Vil en alltid være HLA-b27 positiv dersom en har fått dette påvist en gang?

Kan også opplyse at jeg i ti år har vært plaget av prostatitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5569-bechterew/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære randolf.

Det er riktig at pasienter med Mb.Bechterew som regel er HLA-B27 positive(90%).Det er imidlertid ikke dermed sagt at alle som er HLA-B27 positive har Mb.Bechterew.Sykdommen"angriper"ryggen og store ledd.Den debuterer gjerne med smerter og stivhet i korsryggen.Videre kan man få smerter og hevelser i større ledd.Smertene er gjerne mest uttalt i hvile og går gjerne over under aktivitet.Det er ofte stor variasjon i alvorlighetsgraden fra pasient til pasient.Det du må gjøre er å oppsøke din lege for videre utredning med tanke på denne sykdommen.Han el.hun vil gå igjennom deg klinisk og henvise deg videre til relevante røntgenundersøkelser.Hvis du har testet positiv på HLA-B27 så forandrer ikke det seg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5569-bechterew/#findComment-30107
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...