Gå til innhold

Får besøk av sakkyndig i morgen..

Anbefalte innlegg

Gjest Pappsi_

Fikk telefon fra en sakkyndig psykolog i dag.

Har en barnefordelings sak gående for retten, å det ble bestemt at vi skulle få en sakkynd. person hver, jeg og moren..

Men hva gjør en slik person, han skal komme hjem til meg kl 16.30 i morgen.

Kommer han til å ransake hele huset for å finne noe å sette fingeren på :)

Eller vil han stirre meg i øynene heletiden, mens han kryssforhører meg..??

Ikke vet jeg, noen som vet..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55882-f%C3%A5r-bes%C3%B8k-av-sakkyndig-i-morgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil vedkommende forsøke å danne seg ett "bilde" av deg, med tanke på omsorgsevner o.l.

Åssen beliggenheten og bomiljøet er, eventuelle barnerom, barnevennligheten og leikemuligheter i området osv.

Du får trolig flere besøk, det er ganske vanlig å observere relasjonene mellom barnet og hver av foreldrene, om ikkje det skal utføres slike observasjoner så er det litt "rart" og ikkje noe godt tegn.

Men du kan (og bør) kreve att sakkyndige observerer barna i ditt hjemmemiljø og samspillet dere i mellom, ellers kan det tyde på att du kun blir vurdert som "helgepappa" allerede no !

PS! *kremt* En del kvinnfolk overdriver veldig både rydding, vasking o.l. før slike besøk og tar på seg "se kor flink eg er" hatten, med steiking av vaffler o.l. på programmet.

Glem det i hvertfall, det er ei "klassisk" felle å gå i, ingen forventer at du (eller mora) skal være perfekte !

Lykke til ! :-)

Mvh

Gjest Martin

Først og fremst vil vedkommende forsøke å danne seg ett "bilde" av deg, med tanke på omsorgsevner o.l.

Åssen beliggenheten og bomiljøet er, eventuelle barnerom, barnevennligheten og leikemuligheter i området osv.

Du får trolig flere besøk, det er ganske vanlig å observere relasjonene mellom barnet og hver av foreldrene, om ikkje det skal utføres slike observasjoner så er det litt "rart" og ikkje noe godt tegn.

Men du kan (og bør) kreve att sakkyndige observerer barna i ditt hjemmemiljø og samspillet dere i mellom, ellers kan det tyde på att du kun blir vurdert som "helgepappa" allerede no !

PS! *kremt* En del kvinnfolk overdriver veldig både rydding, vasking o.l. før slike besøk og tar på seg "se kor flink eg er" hatten, med steiking av vaffler o.l. på programmet.

Glem det i hvertfall, det er ei "klassisk" felle å gå i, ingen forventer at du (eller mora) skal være perfekte !

Lykke til ! :-)

Mvh

Jeg har en MEGET fersk opplevelse av sakkyndig! Han har de tre siste ukene vært ut og inn av mitt hjem, så jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg har felles omsorg for mine to barn - de er ei uke hos mor, ei uke hos meg. Nå krever mor full omsorg - en sak jeg ikke skal komme inn på her.

I mitt tilfelle kom den sakkyndige i alt fire ganger. Første gang for å BARE snakke med meg og min samboer. Han gikk gjennom saken med oss fra alle vinklinger.

Så kom han neste gang med alle til stede, også min samboers barn for å se hvordan relasjonene var da. Da spiste han middag med oss.

Neste gang var det BARE med meg og mine barn - og en siste gang BARE med meg & min samboer igjen.

Den aller siste gangen var han sammen med meg & min ex i et forsøk på å komme til enighet. Det lyktes dessverre ikke. Så nå kommer rapporten snart.

Mine råd: Hvorfor skal du ikke vaske boligen og steke vafler? Selvsagt skal du det. Det sier seg selv, han skal vurderer deg - og det gir et godt inntrykk at huset er rent. Vær sikker på at mor lar det skinne.

Råd 2: SNAKK IKKE STYGT om mor. Du må vinkle alt på hva som er til det beste for dine barn og hva du kan tilby.

Råd 3: Tenkt igjenom på FORHÅND hva du skal si. Han vil f.eks be deg å beskrive dine barn. Da er det dumt å få jernteppe.

Råd 4: Framhev hele tiden hva DU kan gjøre for å få til et godt samarbeid med mor.

Råd 5: Når du er sammen med barna og han, prøv å vær så naturlig som mulig. Irettesett barna om nødvendig, ikke vær redd for det. Det er bare positivt om det er på sin plass.

Til sist: Min erfaring er at dette overhodet ikke er noe å være redd for DERSOM du ikke har noe å være redd for. Han vil finne ut av det uansett er min erfaring. I mitt tilfelle kom absolutt alt fram. Legg derfor ikke skjul på noe - heller ikke det negative.

Lykke til!

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Når det gjelder foreldre og barnefordeling, vil en sakkyndig snakke med deg en eller flere ganger, for å finne ut noe om din omsorgsevne overfor barna. Det betyr å snakke med deg om dine tanker om foreldrerollen din, og om dine holdninger til barnas ve og vel, og også om dine synspunkter på barnas far. Dette vil legges til grunn når retten skal ta avgjørelsen om barnas fremtid med sin mor og far.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...