Gå til innhold

Diabetes og røykestopp med Zyban

Anbefalte innlegg

Jeg er diabetiker og har lenge strevd med å slutte å røyke. Har nå fått den såkalte antirøyketabletten. Jeg var imidlertid ikke klar over alle bivirkningene og har et par spørsmål vedrørende dette. Jeg fikk resepten av en annen lege enn min faste. Hvordan kan denne tabletten virke inn på blodsukkernivået? En av bivirkningene jeg får er søvnløshet. Det kan vel også virke inn på blodsukkeret. Imidlertid syns jeg effekten av tablettene er formidabel og vil gjerne fortsette med dem. Jeg er kvinne 45 år og har hatt diabetes i 20 år,hele tiden velregulert med langtidsblodsukker på mellom 6 og 7. Håper å få svar på dette spørsmålet da min faste lege ikke er tilstede for øyeblikket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5602-diabetes-og-r%C3%B8ykestopp-med-zyban/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Det å slutte å røyke har store helesmessige gevinster, spesielt når en har diabetes. Som diabetikere har du i utgangspunktet økt risiko for hjerte- og karsykdom og røyking forverrer denne situasjonen betraktelig.

Zyban kan som du sier ha en del bivirkninger fra "nervesystemet" i form av uro, irritabilitet, svimmelhet og søvnvansker. Men for de som ikke opplever dette har det så vidt vi vet ingen negative effekter på blodsukkeret.

Lykke til videre med din røykestopp.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...