Gå til innhold

Ny blodprøve for astmatikere

Anbefalte innlegg

Var med 5 åringen på kontroll for astmaen i dag. Vi har aldri vært på barneklinikken på BSS før, men de virket ok der. Der fortalte de at de nå er begynt å ta en helt ny type blodprøve; ECP (?) eller noe sånt. Den kunne fortelle om hvordan inflamasjonstilstanden i bronkiene er akkurat nå.

Dette var interessant og litt oppløftende, det er jo oppløftende når det av og til skjer framskritt innen astmamedisinen, ikke sant?

Men; kan dere fortelle meg litt om hvordan denne prøven kan vise dette, hvordan de "leser" prøven, og omtrent hvordan evt normalverdier er? Er dette en prøve som må dyrkes?? I såfall, hvor lang tid må man regne med at det tar innen man får svar?

En liten ting til; på SiA fikk vi beskjed om å trappe ned Flutide og Serevent hos Nora, når hun hadde vært stabilt symptomfri i en tid, for så å seponere helt. PÅ BSS var de sterkt uenige, utifra en vurdering av alvorlighetsgraden av hennes anfall tidligere, og dermed fikk vi nå kontramelding på dette, og må opp på full normaldosering (for Nora) igjen.

Jeg blir litt forvirret, og spør meg selv, strides de lærde om dette???

Det eneste som er viktig er jo selvfølgelig at hun får riktig behandling. Samtidig er jeg skeptisk til å overmedisinere i friske perioder også... Det er jammen ikke lett, i hvertfall når det ikke er meg selv som medisineres.... Hva synes dere, så langt dere kan synse noen ting som helst, sånn rent generelt om dette? (Skynder meg å tilføye at vi kommer til å følge BSS-legens anvisninger, uavhengig av deres synspunkter, selvsagt.)

På forhånd takk, fra en stadig like vitebegjærlig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5603-ny-blodpr%C3%B8ve-for-astmatikere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære Poetica.

Denne prøven du beskriver, ECP, har nok vært i bruk noen år nå.

Det er en blodprøve ssom forteller noe om "overømfindligheten" den såkalte bronkiale hyperreaktivitet i luftveiene. Normalt er den mellom 2-15 og stiger eller er høy hvis behandlingen ikke er vellykket. Det er en suplerende blodundersøkelse til det kliniske inntrykk man ellers får. Hvor verdifull den er, kan variere fra pasient til pasient.

Du tar opp problemet med å redusere medisiner og evt. stoppe i gode perioder. Spesielt hos barn er dette en viktig prøve og feilemetode. Har man stoppet med behandlingen og ser at barnet får astmasymptomene tilbake, er man ikke tvil om hva man skal og må gjøre videre.

Vennlig hilsen Barnelege T.-Ø.Endsjø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...