Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest flinta

Jeg er 35 år og venter mitt 3. barn i august. Saken er den at jeg sliter med skikkelig fødselsangst og jeg føler angsten blir sterkere for hver dag jeg nærmer terminen. For ti år siden fikk jeg mitt første barn som kom en uke etter termin og hun veide 4,5 kg. Det var en tøff og laaaang fødsel og jeg revnet totalt nedentil. Jeg brukte mange år på 'å glemme' den opplevelsen. Yngstejenta kom to mnd før termin og selv om jeg ikke 'rakk' å grue meg i den grad - opplevde jeg det hele som nokså dramatisk og tøft. Barnet jeg venter nå var ikke planlagt, i så måte at jeg ble gravid mens jeg brukte minipillen... Mitt 2. barn kom for 'bare' to år siden og jeg har både riene og selve fødselen nokså friskt i minne ennå. Noen ganger er det som jeg nesten får 'psykosomatiske' smerter når jeg tenker på fødselen, at jeg til tider kaster opp. Jeg har inntrykk av at det begynner å bli mer vanlig at man får velge keisersnitt og at de fleste bare har positivt å si om det. Jeg er nå i uke 27 og skal til kontroll igjen når jeg er i uke 30. Jeg vil da ta en prat med legen min, og jordmor i uke 32. Hva er evnt avgjørende for at jeg kan få innvilget planlagt keisersnitt? Jeg føler sterkt for at jeg må få ha muligheten til å avgjøre dette selv. Hvis det er keisersnitt jeg ønsker, kan allikevel lege/jordmor nekte meg keisersnitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56234-vil-ha-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var synd att höra, att du har 2 negativa förlossningsupplevelser bakom dig. Dessa verkar dessutom inte vara bearbetade. Du är inte ensam om att ha negativa upplevelser som man behöver att få prata med någon om. Jag kan inte säga dig om ett kejsarsnitt är det bästa för dig och ditt väntade barn. Detta får en gynekolog tillsammans med dig, besluta. Först behöver du absolut att få berätta om dina tidigare förlossningsupplevelser, för din doktor och jordmor. Det kan sedan bli aktuellet att också gjöra detta med experter av förlossningsrädda kvinnor (oftast jordmor), som jobbar på sjukhuset. Efter detta, kommer du antagligen att känna dig bättre till mods och kunna se tillbaka på dina tidigare upplevelser på ett annat sätt. Val av förlossninsgmetod kommer troligtvis också att bli det bästa för dig och ditt barn. Det är alltså inte så att man bara kan beställa ett kejsarsnitt. Det kan bli aktuellt med kejsarsnitt efter flera samtal med fagpersonal, som jag tidigare har beskrivit.En gynekolog tar sedan det avgjörande beslutet tillsammans med dig. Givetvis har du stora möjligheter att påverka detta, då alla kvinnor brukar mötas med respekt och nogrann gjenomgång av tidigare upplevelser.

Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56234-vil-ha-keisersnitt/#findComment-233312
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...