Gå til innhold

Om selvopptatte foreldre til voksne

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt

Mine foreldre (ingen søsken) har akkurat rundet pensjonsbøyen. Vi har sett en utvikling over år hvor selvopptattheten er iferd med å nå parodiske høyder. Vi gruer oss til neste hakket i plata.

Jeg ser ingen farbar vei utover å svelge unna. Hva er de gode rådene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56355-om-selvopptatte-foreldre-til-voksne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillelurven

Ser de det ikke selv, får du enten bare fortsette å svelge, eller dra dem ned på jorda igjen.

Ærlig talt, jeg ser for meg at jeg selv kan havne i den fella! Gleder meg til ungene er ute av huset, og mor skal leke ungdom igjen, å farte rundt i verden! :-)

Men, jeg skal IKKE bygge på huset!

Gjest Kristine

Ser de det ikke selv, får du enten bare fortsette å svelge, eller dra dem ned på jorda igjen.

Ærlig talt, jeg ser for meg at jeg selv kan havne i den fella! Gleder meg til ungene er ute av huset, og mor skal leke ungdom igjen, å farte rundt i verden! :-)

Men, jeg skal IKKE bygge på huset!

Jeg har selv etterhvert fått nesten voksne barn. Jeg ser fram til at de klarer seg selv og forsørger seg selv, ja. Jeg er på linje med Lillelurven der.

Pensjonister (gammel) synes jeg også er temmelig selvopptatte. Min egen mor har aldri tenkt på andre enn seg selv ift. oss barna. Vi har måttet hjelpe henne hele vårt liv.

Det tar hun som en selvfølge. Jeg vil ikke bli som henne ift. mine barn. Jeg vil feks. ikke gi dem så mye skyldfølelse. Jeg vil ikke kreve så mye av dem ift. mitt eget vellvære.

Jeg vil gi ungene mine kjærlighet og rom til å utvikle seg. Jeg besøker dem av og til og de er hjertelig velkomne hjem når de trenger penger, mat og omsorg (vel og merke når de er i beita).

Du skal ikke svelge unna, oppgitt. Du skal sette grenser for hva du akspterer og ikke. Jeg har selv svelget unna og bare stilt opp for min mor, det har fått store følger for meg psykisk.

Noen foreldre skal barna ha minimal kontakt med. Noen må kutte kontakten helt.

Men de skal ha en forklaring på hvorfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...