Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

håper at ei jordmor kan svare på dette. Jeg spør på vegne av min eldste stedatter.

Hun er nå passert uke 36 av graviditeten. Har termin 24. juni. Var på kontorll i går, og da hadde legen/jordmora sagt at når barnet ikke hadde snudd seg til nå, så ble det heller ikke å snu seg. Lurer jo på om det er rett, eller om fosteret likevel kan finne på å snu seg (selv om det nok er begrenset plass til det).

Hun fikk beskjed om at hun skal forløses med keisersnitt ei uke før termin - altså den 17/6.

Hva hvis fødselen setter igang før dette. Blir det da 'hastekeisersnitt' eller blir det fortsatt 'planlagt keisersnitt' med epidural og forloveden tilstede?

Håper at du kan svare meg/henne på dette. Hun er selvsagt 'litt uttafor' nå - da keisersnitt ikke har vært i tankene hennes i det hele tatt :o)

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56441-uke-36-fosteret-har-ikke-snudd-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pathos

Fosteret kan fremdeles snu seg. Babyen til ei venninne av meg snudde seg i uke 38 etter å ha ligget i seteleie i 3 uker.

Da jeg fødte min første lå hun også i seteleie. Vannet gikk 3,5 uker før termin, og vi endte med hastekeisersnitt. Fikk spinalbedøvelse og mannen min fikk være med. Tror det er litt opp til legen om mannen får være med eller ikke. Det var inntrykket vi fikk i hvertfall.

Du kan "trøste" stedatteren din med at et keisersnitt ikke er ille. Det har sine klare fordeler (man er ikke øm i underlivet bl.a.), samtidig har det sine bakdeler (det er en stor operasjon, og man blir øm i magen).

Det fine er at hun har noen uker å forbererde seg mentalt på at det kan bli et keisersnitt. Kanskje lese litt om det om hun ønsker det.

Kan ellers tipse om at det er flere ting hun kan gjøre for å evt. hjelpe til med en snuing.

1. Ligge med bena høyt og hodet lavt i 3 x 20 minutter daglig.

2. Akupunktur.

3. Homeopatisk middel Pulsatilla C30.

Lykke til.

Åsa Prebensen, Jordmor

Det finns fortfarande en liten chans att barnet kan ändra läge till huvud, men den minskar för varje dag som går.

Det är ca 2% av alla graviditeter som vid fullgången tid ligger med sätet först. Det finns då olika rutiner på sjukhusen, vad som gjöres. På en del sjukhus försöker man att vända barnet till huvudläge. Vaginal sätesförlossning är också vanligt om man har uppfyllt vissa kriterier; normalt stort barn och bra bäckenmått hos kvinnan. Jag vet inte om denna bedömning har gjorts på din stedatter. Detta gjöres oftast i vecka 37. Ett planlagt kejsarsnitt gjöres oftast 2 veckor innan termin.

Skulle din stedatter få rier nu, så kan det bli aktuellt med ett akut kejsarsnitt. Alla icke planlagda kejsarsnitt , heter akuta. Detta behöver inte innebära att det går fort undan, utan kan ta många timmar innan det utföres medans kvinnan får bricanyl(hämmar sammandragningaran). Då hinner ofta kvinnan få en edpidural eller spinal bedövning innan, och därmed vara vaken under kejsarsnittet. Mannen får då givetvis vara med.

Hoppas att hon får mera information vid nästa kontroll. Be henne annars ringa sin jordmor, doktor eller förlossningsavdelningen för mera information.

Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...