Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 35 og har på de to siste kontrollene hatt en blodprosent som går nedover. Har nå ca 9.3, og jordmor anbefalte å oppnå ca 11 før fødsel. Jeg har i ca 2 uker tatt Duroferon (1-2 ganger daglig). Fikk en liten oversikt over hvilken mat som gir mye jern (men lever, blodpølse ol er uaktuelt å spise...) Ellers ble det anbefalt mørk knekkebrød, kylling mm.

Jeg vil framover kutte ned på te og drikke appelsinjuice for å fremme jernopptaket. Er det mer jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56611-jernmangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis det ble tatt serum ferritin av deg tidlig i svangerskapet og denne viste seg å være normal/akseptabel, ville jeg ikke stresset så veldig med tanke på å få opp blodprosenten, ihvertfall ikke så lenge du tar Duroferron. I tillegg til de produktene du nevner, er grønnsaker som broccoli og spinat bra å spise. Fordelen med å drikke juice, er at c-vit. øker opptaket av jern, mens te reduserer opptaket. Hvis du er usikker på hva din ferritin-verdi var tidlig i svangerskapet, spør din lege. Var den over 20, skal det mye til for at dine jernlagre er svært lave pr. i dag. Man legger ikke stor vekt på lave hb-verdier sent i svangerskapet på samme måte som man gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56611-jernmangel/#findComment-237112
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...