marthea Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hei jordmor Jeg har bare ett spørsmål som fikk tankene mine i høygir etter ett innlegg på gravidforum ang. igangsettelse av fødsel. Jeg er gravid i uke 13 med ett foster. Jeg fødte tvillinger sist (april 2001). En levende gutt og ei dødfødt jente. Jenta døde i sv.skapsuke 25 (krybbedød i magen). Gikk så til uke 38 med nervene i høykant for at noe også skulle skje med gutten, dessuten lå han i seteleie. Sist hadde jeg planlagt keisersnitt. Jeg hadde jo ønsket en vanlig fødsel denne gang, men ønsker ikke å gå over termin, og mulig jeg blir så redd at jeg ønsker å sette fødselen i gang også før termin. Uten at jeg visste noe så bare trodde jeg dett var mulig å bli igangsatt. Men jeg har lest at det ikke er å anbefale med et tidligere keisersnitt. er det slik, eller er det allikevel mulig å bli igangsatt. Jeg går også nå til kontroller ved sykehuset der jeg skal føde, bare for min egen skyld da alt virker helt normalt nå. Jeg skal spørre legen om dette neste gang, men det er noen uker til så derfor lurte jeg på om du vet noe om dette. Håper du har tid til å svare meg. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56745-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Det er alltid trist å høre om historier som den du forteller og jeg har full forståelse for at du er engstelig med tanke på både svangerskap og fødsel denne gangen. Jeg vil likevel anbefale deg til å bruke tiden nå framover til å bearbeide det forrige svangerskapet ditt og etterhvert konsentrere deg om dette svangerskapet, som etter all sansynlighet blir både ukomplisert og lettere å bære enn det forrige. Håper du går til en flink jordmor som har tid til å prate mye med deg. Hvis du har fått det for deg at det vil være gunstig å sette i gang fødselen før termin, så er det sjelden tilfelle. Hvis ikke kroppen er moden for fødsel, så vil en igangsetting kunne stresse barnet mer enn en evt. overtidighet vil gjøre, ofte fordi fødselen ikke kommer igang, og fordi man likevel ender med keisersnitt. De fleste barn kommer av seg selv når de er modne for det. Statistisk sett er det sjelden nødvendig å sette igang fødselen. Det er riktig som du har oppfattet, at man nødig setter igang fødselen på kvinner som tidligere har hatt keisersnitt. Dette fordi livmoren som har gjennomgått et inngrep, ikke i samme grad som vanlig, vil tåle påkjenningen av f.eks. en ristorm, som kan oppstå ved kunstig igangsetting av riene. Å gå litt over tiden, gjerne så mye som 14 dager, byr sjelden på problemer. Hvis du ønsker ekstra oppfølging mot slutten, vil du sikkert få det, og det er gode muligheter for å følge med på hvordan barnet har det ved ultralydmålinger både av gjennomstrømingen av navlesnoren og barnets vekst. Ønsker deg lykke til med både svangerskap og etterhvert fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56745-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-jordmor/#findComment-237111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.