Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp funnet ut at jeg er blitt gravid, har nå brukt metformin/glucophage en tid for å få regelmessig syklus. (har pco) hvor lenge gikk det før dere fant ut at dere var gravide? og når sluttet dere med metforminen? og trappet dere da ned?. Jeg er så usikker jeg. Jeg må også få tilføye at jeg har hatt to spontanaborter tidligere (da brukte jeg ikke glucophage) jeg mistet da veldig tidlig, og HCG var veldig lav. Denne gangen når jeg har gått på metformin ser alt ut til å gå bra, jeg har også lest at metformin reduserer risikoen for abort 1.trimester. Hvet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, og ikke får jeg noe ordentlig svar fra legene heller, det er derfor jeg spør hvor lenge det gikk før dere fikk vite at dere var blitt gravide og når dere da evt. sluttet med metformin, pga at jeg er så redd det skal ha vært skadelig for fosteret. Er i et kjempedilemma jeg!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56807-dee-og-albertine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Jeg er ikke dee eller albertine, men jeg svarer deg likevel!!

Jeg er nå gravid i uke 22 og har PCOS. Har abortert to ganger tidligere, da gikk jeg ikke på Metformin.

Før jeg ble gravid denne gangen gikk jeg på Metformin, og har fortsatt på det under svangerskapet, skal trappe ned nå i uke 25 og slutte i uke 28.

Jeg har lest mye om Metformin og blant annet er der en rapport som forteller at risikoen for abort minker fra 45% til 9% ved å bruke Metformin når man er gravid.

På RIT har de nå gående et studie der PCO pasienter som har blitt gravid ved prøverør får tilbud om å være med å kanskje få Metformin (50% får, 50% får ikke).

Der er ingen rapporter om misdannelser ved bruk av Metformin under svangerskapet, men legene er selvsagt tilbakeholdne fordi dette er nytt, og man vil som regel ikke at kvinner skal bruke medisiner under svangerskapet.

Til syvende å sist så er det vel opp til deg selv hva du vil gjøre, og forhåpentligvis har du en lege som respekterer din ønsker!!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56807-dee-og-albertine/#findComment-236880
Del på andre sider

Heisann og GRATULERER!!! Ble en smule nysgjerrig nå - vet jeg hvem du er eller? ;)

Åkke som - jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var bare 4 uker på vei. Hadde da brukt Metformin i halvannen mnd! Så her skjedde ting fort - er fortsatt såååå forundret og ydmyk! Gikk på Metformin frem til uke 8, og da sluttet jeg tvert. Synes det var skummelt, men det gikk jo bra :)

Sitter nå her med en liten kul på magen og er 18 uker på vei. På mandag skal vi på ultralyd - føler livet leker!

Klem fra dee

(mail meg gjerne: [email protected] )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56807-dee-og-albertine/#findComment-240722
Del på andre sider

Heisann og GRATULERER!!! Ble en smule nysgjerrig nå - vet jeg hvem du er eller? ;)

Åkke som - jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var bare 4 uker på vei. Hadde da brukt Metformin i halvannen mnd! Så her skjedde ting fort - er fortsatt såååå forundret og ydmyk! Gikk på Metformin frem til uke 8, og da sluttet jeg tvert. Synes det var skummelt, men det gikk jo bra :)

Sitter nå her med en liten kul på magen og er 18 uker på vei. På mandag skal vi på ultralyd - føler livet leker!

Klem fra dee

(mail meg gjerne: [email protected] )

Nei du vet nok sikkert ikke hvem jeg er, men jeg leste et tidligere innlegg du hadde skrevet, der jeg leste at du hadde gått på metformin. Jeg er nå fem uker på vei, og det ser ikke ut til at det skal gå galt denne gangen, og dette er nok på grunn av at jeg går på metformin. Jeg er jo også bekymret, og synes det er nifst, synes alle tabletter er det, og ligger heller med kanonhodeverk enn å ta paracet, men så er jeg så redd for å miste, så jeg er i et dilemma!! sendte et spørsmål til Mette Moen på forumet for gynekologi, og hun anbefalte meg å fortsette. Gynekologen sa jeg måtte slutte, Så jeg vil nok fortsette en stund til. Men har du vært til ultralyd? når er det egentlig vanlig at en får ultralyd? vil komme inn så tidlig så mulig slik at jeg kan roe meg litt iforhold til dette.

Synes alt er så uvirkelig enda, det er liksom for godt til å være sant. Klarer liksom ikke helt å slippe gleden løs heller enda, fordi jeg er så redd for å miste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56807-dee-og-albertine/#findComment-240863
Del på andre sider

Nei du vet nok sikkert ikke hvem jeg er, men jeg leste et tidligere innlegg du hadde skrevet, der jeg leste at du hadde gått på metformin. Jeg er nå fem uker på vei, og det ser ikke ut til at det skal gå galt denne gangen, og dette er nok på grunn av at jeg går på metformin. Jeg er jo også bekymret, og synes det er nifst, synes alle tabletter er det, og ligger heller med kanonhodeverk enn å ta paracet, men så er jeg så redd for å miste, så jeg er i et dilemma!! sendte et spørsmål til Mette Moen på forumet for gynekologi, og hun anbefalte meg å fortsette. Gynekologen sa jeg måtte slutte, Så jeg vil nok fortsette en stund til. Men har du vært til ultralyd? når er det egentlig vanlig at en får ultralyd? vil komme inn så tidlig så mulig slik at jeg kan roe meg litt iforhold til dette.

Synes alt er så uvirkelig enda, det er liksom for godt til å være sant. Klarer liksom ikke helt å slippe gleden løs heller enda, fordi jeg er så redd for å miste.

Hei igjen!

Jeg var på ultralyd da jeg var ca 7 uker på vei. Er så heldig at legen min har utstyr på kontoret. I tillegg var vi på en privat ultralyd da jeg var 11 uker på vei - samboeren hadde så lyst til å se! Der fikk vi også høre hjertet slå, og det roet meg veldig. Så der har du noe å glede deg til! Verdens mest fantastiske lyd :)))

På mandag skal vi altså på den ordinære ultralyden på sykehuset. Spennende!

Jeg er ikke i tvil om jeg ville ha gjort det samme igjen (mht Metforminen). Og det var dr. magnus på Røde Kors som ba meg om å ta dem frem til uke 8, så jeg er sikker på at det er trygt! De gutta kan sakene sine :) Men det var kjempeskummelt å slutte med dem...følte meg skikkelig "på egen hånd" en stund da. Men hittill har det gått som en drøm :))

Lykke til!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56807-dee-og-albertine/#findComment-241305
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...