Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mommi

Ved ultralyd i uke 20 ble det konstatert morkake i dypt sete. Ny ultralyd nå i uke 31 viste at den ikke hadde flyttet seg noe særlig, og ligger fremdels i dypt sete, men mormunnen er fri. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne føde vaginalt, men at det kunne oppstå blødninger under fødselen. Keisersnitt var visstnok uaktuelt, fordi morkaken lå i veien for snittet. Noe mer informasjon fikk jeg ikke. (Legen hadde det veldig travelt.)

I ettertid har jeg nemlig lest endel om lavtliggende morkake, og nå er jeg bekymret....

Er det fare for at presset på morkaken kan bli så stort under fødselen, at oksygentilførselen til barnet blir avskåret, selv om mormunnen er fri?

Jeg har også lest at dersom blødningene ikke stanser opp etter fødselen, vil fjerning av livmoren bli vurdert. Hvor stor er sjangsen for dette?

Jeg er også bekymret for at det skal oppstå komplikasjoner, som gjør at keisersnitt blir nødvendig, som f. eks svangerskaps forgiftning. Hva hender med meg og barnet da?

Håper du kan berolige meg.

Bekymret hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56998-morkake-i-dypt-sete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stusset litt på det du skrev om at keisersnitt var uaktuellt. Selv hadde jeg keisersnitt for 10 mnd'er siden. Morkaken lå på fremre vekk, rett over mormunnen. (Mormunnen var fri)

Det var aldri snakk om at jeg ikke kunne ta keisersnitt.

Jeg hadde ikke keisersnitt i forbindelse med morkaken, men fordi barnet lå i dobbelt fotleie.

Sikker på at du ikke har misforstått legen din?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56998-morkake-i-dypt-sete/#findComment-238269
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det legen din sansynligvis mener, er at det beste er å satse på en vaginal fødsel, men det er aldri helt utelukket å ta keisersnitt. Hvis morkaken ligger foran på magen, helt nederst, vil det utelukke muligheten for det tradisjonelle bikinisnittet, men det går fint an å snitte øverst i livmoren. Dette vil nok gi et mer markant arr, men i det store og hele en bagatell. Du skal ikke være redd for at de ikke griper inn hvis det skulle oppstå komplikasjoner som gjør det nødvendig med f.eks. keisersnitt. Jeg vil likevel råde deg til å forberede deg på en normal vaginal fødsel i.o.m. at morkaken ikke ligger foran mormunnen. Hvis det skulle oppstå alvorlige blødninger, noe som slettes ikke behøver å regne med, til tross for morkakens beliggenhet, griper de selvfølgelig inn. Hvis det er det minste tegn til at barnet ikke tåler påkjenningen med en fødsel, av den ene eller annen grunn, vil det umiddelbart bli utført keisersnitt. Det er heller ingen grunn til at du skal være bekymret for at morkaken skal forårsake så alvorlige blødnigner at de ikke lar seg stoppe. Det er ekstremt sjelden at man må fjerne livmoren av den grunn, og det er slettes ikke p.g.a. lavtsittende morkaken at dette som oftest må gjøres. Jeg må si at det er synd med fagfolk som kommer med halvkvedete viser, som kun gjør kvinnen bekymret. Dette kunne vært unngått hvis vedkommende hadde tatt seg litt mer tid til informasjon om et såpass viktig tema. Jeg vil anbefale deg å snakke mer med din lege om dette ved neste kontroll, evt. be om å få samtale med jordmor ved innskrivning på sykehuset. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56998-morkake-i-dypt-sete/#findComment-238419
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...