Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at min urinsyreverdi er forhøyet og har i den forbindels begynt med medisin. Jeg har prøvd å lest noe om denne sykdommen, men alt som står er verkende tå. Mitt problem er fingerleddene spesielt høyre pekefinger. Kan man ikke få utslag i hender? Jeg vanskeligheter med å få svar hos min lege og håper noen kan fortelle mer om sykdommen her. Må jeg gå fast på medisiner resten av livet? Vil smertene i fingerleddene forverres med årene (jeg er 38 år). Kan vektreduksjon hjelpe? Jeg har også diabetes 2.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5715-forh%C3%B8yed-urinsyre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Selene vedr. urinsyregikt. Du kan gjøre mye med kostholdet. Urinsyre dannes ved nedbrytning av enkelte matprodukter ( puriner ). Reduksjon følgende mat kan hjelpe; rødt kjøtt, innmat, sardiner,skalldyr. Gjær, øl, enkelte viner ( portvin), belgfrukter, spinat, blomkål og sopp. generelt vil alkohol kunne forværre urinsyregikt, likeledes overvekt. Dersom urinsyre-nivået ditt synker, og du klarer kostholdsendring, kan du kanskje stoppe med medisinen, men etter samarbeid med din egen lege. Akutte anfall med urinsyregikt kan behadles med nedkjøling og betennelsesdempende medisiner. Vanligvis sees urinsyregikt i de små leddene i foten, men kan også sees andre steder. Slitasjegikt kan være en annen forklaring på nakke. og fingersmerter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5715-forh%C3%B8yed-urinsyre/#findComment-30411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...