Gå til innhold

Meniers sykdom

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et anfall av svimmelhet for litt over en uke siden. Alt gikk rundt, skikkelig karusell. Jeg måtte støtte meg ut på badet for jeg ble fryktelig kvalm. Selve anfallet varte ca. 3 timer. Når jeg snakket med legen fikk jeg spørsmål om jeg hadde hørt uling i ørene, dotter i ørene eller hadde nedsatt hørsel. Jeg aner ikke - Jeg var så opptatt av at jeg ikke skulle kaste opp eller bevege på hodet at jeg ikke tenkte over om det var noe unormalt med ørene. I dagene etterpå var det akkurat som om jeg var om bord i en båt med sjøgang. Legen kom frem til at det da sikkert ikke var Meniers sykdom....Hva er det, kan du fortelle meg noe mer... Jeg har prøvd å spørre legen jeg pratet med på telefonen, men fikk ikke noe svar - PS jeg er 32, har fint blodtrykk og fin blodprosent....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5729-meniers-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære "bare lurer" !

Dette må i alle fall ha vært et anfall som stammer fra likevektsapparatet i det indre øre eller den tilhørende hjernenerve (balansenerven). Grunnen til at legen spurte om du også hadde hatt hørselsforstyrrelser, er at hørselsnerven ligger intimt knyttet til balansenerven ved det indre øre og inn mot hjernestammen.

Det kan ha vært et anfall av Menieres sykdom, men det er jo usikkert - den diagnosen kan ikke stilles før man eventuelt har hatt flere slike anfall (Menieres sykdom består av gjentatte slike anfall, oftest ledsaget av øresus / nedsatt hørsel).

Virus kan forårsake akutt svimmelhet, men den pleier å vare lenger enn det du forteller.

Hvis det blir med det ene anfallet, må vi leve med en diagnostisk usikkerhet som dog ikke spiller noen praktisk rolle. Hvis du får flere anfall, bør du kontakte lege igjen og antakelig bli henvist til en øre-nese-hals spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5729-meniers-sykdom/#findComment-30828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...