Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Jeg har aldri vært noen treningsnarkoman, men likt å holde meg i form, bl.a ved turgåing, aerobic og litt styrkeløft. Jeg er gravid, tolv fullgåtte uker, og noen dager. 12+2 og lurer på, kan jeg trene noe særlig som gravid? Jeg droppet all trening fra vi prøvde å bli gravide, følte jeg stresset mye da, og droppet det. Men nå, som gravid, kjenner jeg at jeg blir fort sliten og andpusten, jeg er ikke like sterk mer, og jeg kjenner jeg nok egentlig burde bevege meg mer. Men jeg er livredd for å skade barnet, og har derfor mest sittet helt i ro. Men hvor mye kan jeg gjøre for å holde meg i form? Kan man f.eks ta situps som gravid, eller er dette noe man bør unngå? Kan man løfte litt vekter på treningsapparatet, eller bør jeg unngå det? Hva med turer i naturen? Jeg får skrekkelige bekkensmerter på høyre side av bare litt gåing, har kjent det siden forrige svangerskap, men etter at jeg ble gravid har de blitt mer og mer intense. Kan jeg bare gå likevel, og heller klage på smertene som kommer i etterkant, i ettertid? Eller bør jeg ikke gå mye dersom det er bekkenløsning? Hilsen ei som gjerne vil klare å gå opp trappa til jobb uten å bli anpusten igjen, men samtidig ta best mulig vare på barnet:) Kan legge til at jeg med førstemann var skrekkelig redd for at trening kunne skade babyen, så jeg holdt meg i ro i ni mndr, og fikk et barn på fire kilo, som måtte tas med sugekopp... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57336-trening-helse-trivsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Du kan helt fint trene selv om du er gravid - ta en titt i bokhandelen, der finnes en kjekk liten heftet bok om nettopp dette (i samme serie er det tips om trening for kvinner, for menn og for eldre). Den koster i underkant av en hundrelapp. Tror det er Kari Bø som står som redaktør/ forfatter. Og du - det at du trener eller ei har ingenting å si for barnets kroppsvekt (så sant du ikke er manisk og sulter deg samtidig, da er det jo en viss sjanse for både for tidlig fødsel og dårlig fostervekst). Men mangel på trening gjør ikke at barnet blir stort, altså! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57336-trening-helse-trivsel/#findComment-240548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Detta med träning under graviditet är det många som frågar om här på DOL. Jag tycker att det var synd att du inte fortsatte att träna som vanligt innan och efter du blev gravid. Det är nämligen så att man kan träna som vanligt under graviditeten, så länge som man mår bra av det och inte har några komplikationer. Det finns egentiligen, mig veteligen, inga restrektioner angående träning. Det gäller bara att lyssna på sin kropp,om den ger signaler, att det gjör ont eller tar emot någonstans. Då skall man givetvis stoppa upp och ta det med ro. Ju längre man kommer i sin graviditet, så brukar man övergå till lättare träning när man känner sig för tung eller sliten. Simmning, cykling och att gå turer är sådant som ägnar sig ypperligt då. Nu är det så att du har ont i bäckenet, av någon anledning. Då bör man inte överanstränga sig innan man vet vad orsaken är. Detta får en jordmor, doktor eller fysioterapeut avgjöra. Skulle det vara bäckenlossning, är inte långa turer eller anna form av träning som ger dig smärta , att föredra. Cykling och simmning är då bäst. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57336-trening-helse-trivsel/#findComment-242437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.