Gå til innhold

insektsbitt til fortsatt stort besvær

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå fått mitt andre stikk/bitt i år. Begge kom om natten, så jeg regner med det er mygg. Det er på underarmen, like stort i omfang som en stor kiwi, og hevelsen er ca 1,5 cm. Det forrige fikk jeg på siden av ankelen, og jeg kunne ikke bruke sko. Området er varmt, hardt, og det klør intenst!! Jeg bruker Eurax, tetre-olje, og tar antihistamin daglig. Er det ingenting mer jeg kan gjøre? Legen min sier at antihistamin er det eneste jeg kan bruke. Jeg har også litt feber, men det kan være av andre grunner. Jeg vet ikke hvordan jeg skal holde ut sommeren hvis jeg skal ha dette hele tiden!?

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jill

Du høres ut til å være av dem som reagerer kraftig på myggstikk. Det beste du kan gjøre er å bruke en god myggolje som holder myggen unna og eventuelt lage det et slags myggnett som du kan ha i vinduene slik at du ikke får inn mygg om natten. Antihistamin er som legen din sier det eneste medikamentet som kan ha noen effekt mot ubehaget etter stikk bortsett fra lokalbehandling med kortisonsalver på stikkstedet. For å unngå betennelse og infeksjon pleier jeg å anbefale omslag med en desinfiserende væske som f.eks. Pyrisept.

Et godt kjerringråd er hvitløk - det er en kroppslukt som ikke myggen liker så godt. Og hvitløk er jo både godt og sunt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...