Gå til innhold

Blodtrykk i svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er 12+2 og var på kontroll hos legen i dag. Legen var vikar, ikke helt vandt med svangerskap, men målte blodtrykket til 90/50. Legen sa han trodde dette var litt lavt.

Jeg sliter selv med kraftig svimmelhet, og har egentlig tenkt lenge at blodtrykket ikke kunne være normalt. Legen visste ikke helt, men trodde det var litt lavt.

Hvor lavt er egentlig dette? Hva er normalen? Burde det vært gjordt noe fordi det er så lavt? Jeg stresser mye i en hektisk jobb, føler meg svimmel og sliten. Vekta var i tillegg synket flere kilo.

Burde noe vært gjordt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57452-blodtrykk-i-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja 90/50 er lavt. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men det er lavt uansett... hva hadde du på kontrollen før da? Hadde samme problem tidlig i dette svangerskapet. Da det varsom verst var jeg sykemeldt i noen uker på grunn av blodtrykk og kvalme. Hvordan var Hb?? I samme periode ble jeg dehydrert og blodverdiene kunne fått meg rett inn på det finske langrennslaget :o)

Om du føler deg usikker så ring en jordmor - de tar i mot deg.... eller ta en tur på legevakten for en ekstra sjekk...

Lykke til videre ..

Åsa Prebensen, Jordmor

90/50 är ett lågt blodtryck ,men utgjör ingen fara.

Ett lågt blodtryck är mycket bättre än ett högt. Det enda som det kan ställa till med, är just blodtrycksfall .

Därför bör man undvika att resa sig hastigt och att stå länge utan att röra på benen. Ditt låga blodtryck alltså ingen fara.

Din viktnedgång , däremot undrar jag vad den beror på.

Är detta för att du har vart kvalm och kastet upp?

Detta kan i så fall gjöra att blodtrycket har sjunkit.

Viktigt att du försöker att få i dig ca 2000 kalorier/dag under graviditeten. Du bör också dricka mycket, helst vatten. Detta motarbetar då ditt låga blodtryck. Jag utgår från att du fick mätt ditt blodvärde och att detta var normalt. Om så inte, ring tillbaka och få be att få gjort detta.

Lycka till vidare!

Gjest (ikke undertegnet)

Ja 90/50 er lavt. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men det er lavt uansett... hva hadde du på kontrollen før da? Hadde samme problem tidlig i dette svangerskapet. Da det varsom verst var jeg sykemeldt i noen uker på grunn av blodtrykk og kvalme. Hvordan var Hb?? I samme periode ble jeg dehydrert og blodverdiene kunne fått meg rett inn på det finske langrennslaget :o)

Om du føler deg usikker så ring en jordmor - de tar i mot deg.... eller ta en tur på legevakten for en ekstra sjekk...

Lykke til videre ..

Dette VAR første kontroll. Jernlagrene var også lave, 114, noe som tilsvarte noen og sytti prosent. Legevikaren mente ikke det var noen fare med blodtrykket selv om det var lavt. Selv, derimot, plages jeg av veldig svimmelhet, det kan nesten sortne for meg, jeg blir utmattet og uvel. Hadde håpt de skulle ta det litt seriøst, men det ble ikke gjordt. Blodtrykket skal måles igjen om tre uker, for da begynner jeg å gå til jordmor...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...