Gjest DaisyFlower Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg har brukt hormonspiral nå et halvt år ca, og begynner nå å lure på om dette er noe for meg. Har flere plager som jeg lurer på kommer av spiralen. Derfor lurer jeg også på om noen av dere har dårlige erfaringer med hormonspiralen og i såfall hvilke? plager: vektøkning: 10 kg på et halvt år. Kan skyldes ammeslutt, gikk mye ned i vekt da jeg ammet. trente lite både før og etter ammeslutt. knipende smerter nedover lårende og oppover setet og i korsryggen. trodde først at det var menssmerter, men har merket at det det kommer på altfor forskjellige tider at det kan vere det. blør svakt av og til etter sex. kan vere mens, men litt tilfeldig at mensen kommer akkurat etter samleie? skjer ikke etter hvert samleie altså. har ikke så mye system på hvortid jeg har mens pga småblødninger nå og da. overoppheting: alle snakker om at vi må reise til syden, men jeg holder knapt ut nå når det er 20 grader her! og går jeg i annet enn bomullsklær i denne varmen ser jeg ut som en hummer etterpå, pga at jeg er så varm! har en hurv med kviser på skuldre og overarmer... ---- kan noe av dette vere pga hormonspiralen? bør jeg ta den ut? finnes det noe bedre alternativ for meg? vil ikke ha noe som gir meg humørsvingninger & vektøkning som trionetta gjorde... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57523-d%C3%A5rlig-erfaringer-med-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmy Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Jeg har også hormonspiral, nå har jeg alvorlig begynt å tenke på å ta den ut. Jeg lurer også på om spiralens praktiske side overskygges av alle disse tingene som kan være bivirkninger. Når jeg leser om hvilke bivirkninger den _kan_ ha, så har jeg i hvert fall lyst til å kvitte meg med den. Jeg har ikke hatt særlig vektøkning, men er "godtesjuk" hele tida - så det er bare forbrenningen som redder meg ennå. Jeg har vært mye nedfor og deprimert i lange perioder av de 2 årene jeg har hatt spiralen. Dette har også ført til at sex-livet er veldig labert - nærmest lagt på is. Samtidig er jeg svært trøtt, daff og tiltaksløs - men det henger jo sammen med depresjonene. Kvisene fra ten-årene har jeg aldri blitt kvitt - blir man aldrig voksen lenger? I det siste har dette også blitt værre. Jeg har ikke hatt smerter bortsett fra da spiralen ble satt inn, det var nærmest som en minifødsel å regne. Menstrasjonen er nesten borte, noe som er meget behagelig, men dersom spiralen er hovedårsaken til ovenstående er det jo ikke verd det. Problemet kommer jo - hvilken prevensjon skal jeg velge nå? P-piller kan ha akkurat samme bivirkninger, de er heller ikke særlig praktiske. Jeg brukte dem i 10 år før jeg fikk barn... men nå har jeg ikke lyst til å gå tilbake til dem. Kanskje jeg egentlig skulle vurdere sterilisering, jeg er 34 år, har to barn og er gift med barnefaren. Vi synes det er stritt nok nå - og kan absolutt ikke tenke oss flere, ennå så deilige alle babyer rundt oss er. Har noen andre erfaring med hormonspiral? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57523-d%C3%A5rlig-erfaringer-med-hormonspiral/#findComment-243301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livato Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Jeg har vært så flink at jeg har klart å legge på meg ti kilo på tre uker, UTEN hormonspiral. Men, jeg har også forsøkt hormonspiralen tidligere. Jeg fikk sånne humørsvingninger, at jeg holdt på å gjøre det slutt med typen som var grunnen til at jeg fikk den. Jeg hadde store smerter etter samleie i begynnelsen av tiden. Blødde i tre måneder i strekk. Og etter dette ble mensen aldri regelmessig. Typen stakk seg også på den, men det gikk jeg og fikk ordnet. Merket ikke noen vektøkning. Men totalt sett var det en dårlig løsning for meg. Liker ikke å blø i tide og i utide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57523-d%C3%A5rlig-erfaringer-med-hormonspiral/#findComment-243311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Hva med å prøve en annen p-pille, f.eks. Microgynon, Yasmin eller Marvelon? Se vedlegg. 16 HORMONSPIRAL Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang. Spiralen egner seg spesielt godt for kvinner som nærmer seg overgangsalderen hvor det ofte er normale og rikelige blødninger som kan behandles med hormonspiralen. Den kan være et veldig fint supplement til østrogenbehandling, så kvinnen kan bruke rent østrogen (hvis hun trenger hormon). Spiralen vil da gi beskyttelse av livmoren som er nødvendig ved østrogenbehandling (ellers må man gi tillegg av gestagen og det kan gi blødningsproblemer og annet ubehag) Den koster ca 1200 kr, men så holder den i 5 år, det blir 20 kr per måned. Jeg har tall for hvem som får spiralen fjernet på grunn av bivirkninger: Akne: ca 2 %, Vektøking: 1.5%. Når man sammenligner med kvinner uten hormonspiral, har de helt samme vektøking (2.4 kg på 5 år). Kvinner har altså tendens til å legge på seg, uansett, men spiralen får skylden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57523-d%C3%A5rlig-erfaringer-med-hormonspiral/#findComment-244012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.