Gå til innhold

Jeg måtte(?) lyve for min ekskjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Anton

Jeg har forlatt min kjæreste fordi hun var svært sjalu og kontrollerende, noe som tæret voldsomt på vårt forhold. Uansett hvor mye jeg har forsikret henne, ville hun ikke vise meg tillit. Vi savner hverandre, og er lei for at det måtte ende slik. Men vi har virkelig forsøk å få dette til å funke.

3 mnd har gått, men hun sender meg stadig tekstmeldinger, bl.a spør om hvorfor jeg ikke tok telefonen da hun ringte (vi har nesten ikke snakket på tlf siden det ble slutt), og spør om jeg var hos en annen kvinne da, om jeg har fått ny elskerinne/kjæreste og forlanger et svar. Hun sier jeg ikke skal være redd for å såre henne, hun vil bare komme videre.

Jeg har faktisk truffet en flott og snill jente, og vi var sammen for to dager siden (for andre gang bare), da min gamle kjæreste ringte og ikke fikk svar.

Til slutt fikk hun meg til å si at jeg *ikke* hadde vært sammen med noen andre, selv om jeg sa at jeg var motstander av å svare på slike spørsmål, når det likevel er slutt mellom oss. Føler meg jo fortsatt kontrollert av henne!

Men nå kjenner jeg dårlig samvittighet, fordi jeg løy - jeg har jo truffet en ny kvinne - men det er såpass nytt at jeg synes ikke det angår henne. Dessuten lurer jeg på om jeg fortsatt vil ha min gamlekjæreste tilbake, og at denne nye kvinnen bare er en slags livbøye for at jeg skal se at det faktisk finnes andre kanskje mer passende kvinner der ute?

Hva synes dere? Jeg syns det er vanskelig å bryte kontakten helt med min eks, er jo tross alt glad i henne, etter mange års samliv, men vi har bestemt oss for å komme videre.

Også spør hun om slikt - nå - når jeg nettopp har truffet noen...Jeg har helt vondt i magen fordi jeg har jugd for henne. Var det helt galt? Er jo tilhenger av at ærlighet varer lengst.

Er veldig takknemlig for synspunkter, da jeg ikke har noen å snakke med om dette.

Fortsetter under...

Dette er bare dårlig gjort. Om hun kanskje ikke har rett til å vite dette så skal du uansett si sannheten når hun spør. Uansett vil hun få vite den en gang via omveier, og da blir det bare verre for henne.

Og ta allitd telefonen når hun ringer. Det er forferdelig å ringe når folk ikke tar telefonen (særlig når det gjelder slike tilfeller).

Det er også dårlig gjort av deg mot denne andre kvinnen å bruke henne som "en slags livbøye for at jeg skal se at det faktisk finnes andre kanskje mer passende kvinner der ute".

Hvis du lurer på om du vil ha ekskjæresten tilbake, så forsøk igjen med henne og se hvordan det går. Du sier jo at du fortsatt er glad i henne...

Dette er bare dårlig gjort. Om hun kanskje ikke har rett til å vite dette så skal du uansett si sannheten når hun spør. Uansett vil hun få vite den en gang via omveier, og da blir det bare verre for henne.

Og ta allitd telefonen når hun ringer. Det er forferdelig å ringe når folk ikke tar telefonen (særlig når det gjelder slike tilfeller).

Det er også dårlig gjort av deg mot denne andre kvinnen å bruke henne som "en slags livbøye for at jeg skal se at det faktisk finnes andre kanskje mer passende kvinner der ute".

Hvis du lurer på om du vil ha ekskjæresten tilbake, så forsøk igjen med henne og se hvordan det går. Du sier jo at du fortsatt er glad i henne...

Hei!

Jeg er UENIG i de to første avsnittene til Mina, og ENIG i de to siste.

Ellers har jeg ikke så mye å si.

Gjest Anton

Det som har slitt sånn på meg, er jo at hun hele tiden har vært så kontrollerende og manipulerende med meg, skulle vite alt hva jeg gjorde med hvem til en hver tid.

Og hvis jeg ikke tar telefonen (var på kino) får hun mistanker med det samme, og sier straks at hun tror jeg er sammen med en ny elskerinne.

Det absurde er at dette stemte akkurat denne gangen! Vi har bare 'datet' hverandre 2 ganger, men hadde min mistenksomme ekskjæreste rett til å få vite dette? Mener du virkelig det?

Ja, jeg er fortsatt glad i henne, men også glad for å ha truffet en fin, harmonisk kvinne med en flott personlighet. Hvis dette fører til noe seriøst, vil jeg selvsagt la min eks få vite det.

Jeg mener bare at hun ikke skal drive og sjekke meg hele tiden nå, tre mnd etter at det slutt!

Det som har slitt sånn på meg, er jo at hun hele tiden har vært så kontrollerende og manipulerende med meg, skulle vite alt hva jeg gjorde med hvem til en hver tid.

Og hvis jeg ikke tar telefonen (var på kino) får hun mistanker med det samme, og sier straks at hun tror jeg er sammen med en ny elskerinne.

Det absurde er at dette stemte akkurat denne gangen! Vi har bare 'datet' hverandre 2 ganger, men hadde min mistenksomme ekskjæreste rett til å få vite dette? Mener du virkelig det?

Ja, jeg er fortsatt glad i henne, men også glad for å ha truffet en fin, harmonisk kvinne med en flott personlighet. Hvis dette fører til noe seriøst, vil jeg selvsagt la min eks få vite det.

Jeg mener bare at hun ikke skal drive og sjekke meg hele tiden nå, tre mnd etter at det slutt!

Anton, du har etter min mening handlet rett. Eksen din har ikke krav på å vite alt du foretar deg.

Annonse

petter smart

Som flere andre her også sier, Anton gjorde helt rett. Exen har ingen rett til å vite hva du gjør eller hvem du er sammen med. At han lyver for å slippe mere mas (eller skåne hennes følelser) er helt greit. Alternativt kan han slenge på røret.

Han trenger heller ikke ta telefonen. Dersom hun ringer i tide og utide kan han anmelde henne. Det er ingen menneskerett å plage andre over telefonen.

Men han bør være ærlig ovenfor den nye kvinnen, helt enig der. Ikke gi henne falske forhåpninger eller bare bruke henne for å komme over exen.

Gjest pirrka

Du har ingen plikt til verken å ta telefonen eller å svare på alt ho spør om. Men direkte løgn er jo ubehageleg når det handlar om ein person du trass alt ikkje har lyst til å bli uven med, så kvifor ikkje berre sei sanninga? At du ikkje har lyst til å snakke med henne om eventuelle nye kjærastar enda.

Huff, jeg hadde virkelig blitt sinna, jeg ! Du har en engels tålmodighet, synes jeg, som ikke eksploderer og ber eksen dra dit pepper'n gror og slutte å plage deg !

Sjalusi er en forferdelig "sykdom", ikke bare for den som lider av det, men også for den som blir utsatt for det. Det kan virkelig ødelegge et hvilket som helst forhold.

Jeg fikser ikke sjalusi, og har brutt opp fra et forhold som jeg virkelig ville ha, bare på grunn av sjalusien hans. Det var ganske enkelt ikke til å leve med. Når jeg aldri kunne tenke meg å lyve for han, sliter det vanvittig å bli beskyldt for å omtrent stå i med andre annenhver dag...!

En gang på et utested, kikket jeg meg rundt for å se hvor dametoalettet var hen. Strakte hals og så, ja, der var det. Neste sekund haglet beskyldningene fra kjæresten "Hvem er det du glor på nå ? Han der ? Eller han der ? Ja, han der var vel kjekk, synes du ? Sånn som du glor så må han jo bli flau. " (Det er ikke bare HVA som blir sagt, men det er MÅTEN det blir sagt på, ikke sant ? Insinuasjonen oser liksom. ) Jeg holdt på å dåne ! Jeg forsøkte å se etter et toalett !! Jeg hadde ikke sett et menneske i ansiktet i det hele tatt, og ikke lagt merke til hvorvidt det stod noen i vår nærhet overhodet.

Jeg har full forståelse for at du har dårlig samvittighet som løy for henne. Men du har tross alt gitt damen flere års sjanser (du skriver så) og sjalusi blir ikke bedre. Da må det proffesjonell hjelp til å så fall ! Sats heller på å gå videre med livet. Og si det til eksen din !!

Det er verdt det, for å få lov til å puste fritt i hverdagen uten tyngende beskyldninger og mistenksomme øyne limt til deg.

nøffelinøff

si at hun skal holde kjeften sin igjen, og at du er drittlei at hun kontrollerer deg- du trenger ikke informere om noe som helst, men hvis jeg var deg ville jeg sagt at jeg hadde truffet verdens nydeligste person og at jeg endelig var lykkelig:)))

avslutt med: dette er den siste mld du får.

Gjest Anton

Hei!

Jeg er UENIG i de to første avsnittene til Mina, og ENIG i de to siste.

Ellers har jeg ikke så mye å si.

Takker for innlegg & støtte.

Er faktisk helt ærlig mot denne nye kvinnen, hun veit åssen ståa er, og hun er svært forståelsesfull uten at noen av oss 'dømmer' min ekskjæreste.

Men det er klart - om jeg og min nye venninne vil fortsette å ha et forhold, sier jeg selvsagt fra.

Det var bare så innmari ubehagelig at hun skulle ringe akkurat denne kvelden, på min første date, og spørre om jeg har funnet noen ny dame!

(min ekskjæreste bor i utlandet nå, så hun kan jo egentlig ikke vite hva jeg gjør, hvis hun ikke da har leid en spion - hun tjener ganske fett. Heh.)

Gjest tuvali

Neste gang hun ringer, sier du at du ikke vil snakke om eventuelt nye kjærester med henne, og heller ikke hva annet du gjør om kveldene.

Herregud, hun har da ingen ting med om du er hos en elskerinne, på kino eller tok en joggetur!

Si at dere godt kan holde kontakten (hvis det er det du vil), og derfor ringes ca. 1 gang i uka eller lignende. Du skal ikke ha meldeplikt hos eks-kjærester, og heller ikke måtte forklare og forsvare hva du foretar deg til en hver tid.

Var jeg deg, ville jeg bedt om et totalt brudd i kontakten, f.eks. ikke ringe/mailes/meldes på en måned, for å virkelig finne ut av hvor "over" jeg var eksen (og for å ha fred og ro til å bli kjent med den evt, nye kjæresten uten å ha et telefonspøkelse hengende å mase over meg)

Hvis du sier til x'en at du har truffet en annen (som hun jo allerede tror), blir hun ikke gående og håpe på å få deg tilbake (i alle fall vil hun håpe mindre), og antakeligvis også ringe deg sjeldenere (om hun ikke slutter helt).....

Det vil være frytkelig vondt for henne å få vite at du har kommet over henne og går ut med en annen, men uansett får hun vite det en eller annen gang gjennom omveier, og da vil hun sannsynligvis komme til å beskylde deg både for det ene og det andre (bl.a. å være en løgner), og kanskje gi deg et dårlig rykte, heller ikke morsomt for den nye kvinnen.

Ærlighet varer lengst, er et gammelt ordtak, men det stemmer ikke desto mindre...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...