Trollmor Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei Noen som vet om det er noe nytt om dette med operativt sæduttak? Vet det skulle opp til "debatt" i bioteknologinemnda, men har ikke vært så mye blest om det akkurat ;o) Det er så dårlig at dette ikke er tillatt i Norge. Så dersom egenandelene forsvinner, eller blir redusert, vil ikke dette gjelde oss dessverre! Må fortsette å punge ut både for medisiner og forsøk! Føles blodig urettferdig! Bare et lite *sukk* fra meg........ Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57587-noe-nytt-om-operativt-s%C3%A6duttak/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne_i_FUB Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei, jeg var senest i går i åpent debattmøte i bioteknologinemda i går, samt har vært på høring i Sosialkomiteen i forbindelse med revidering av bioteknologiloven i slutten av mai. Bioteknologinemda har ikke vært særlig opptatt av dette temaet, men har etter hva jeg klarte å få rede på ikke gått mot det. I Stortingsmelding nr. 14 (2001-2002) innstiller Helsedepartementet på fortsatt forbud mot operativt sæduttak med bakgrunn i at icsi fremdeles er bare midlertidig godkjent og at man hvertfall ikke vet konsekvensene av operativt uttak. Nok en konservativ holdning fra norske myndigheter og Helsedepartementet spesielt. FUB har i begge fora tatt opp operativt sæduttak spesielt og bedt om at dette blir tillatt. Vi har hatt med ivf-leger som medisinsk sakkyndig som i Sosialkomiteen ga en meget god og betryggende redegjørelse for dette. Ivf-legene i Norge går inn for uttak av modne sædceller fra bitestikler, men foreløpig er resultatene av umodne sædceller for uklare til at de ønsker å støtte dette. Operativt uttak av modne sædceller har ingen signifikant forskjell fra ejakulert sæd i følge fagpersonalet. Dette ble også uttalt i Sosialkomiteen. Vi må nå bare avvente Sosialkomiteens innstilling til Stortinget som dessverre drøyer noe ser vi. Mvh. Anne J, Leder I i FUB 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57587-noe-nytt-om-operativt-s%C3%A6duttak/#findComment-242617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.