Gå til innhold

Jeg trenger trening og diett forslag

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år og liker ikke kroppen min som den er. Jeg er faktisk ganske "stor". Jeg veier 130 kg og er 1.90 høy. Jeg har flere ganger fått beskjed av legen min å gå ned i vekt, men hun vil ikke legge opp en diett for meg, og jeg greier det ikke selv. Hva ville du satt opp som frokost, lunsj og middag til meg, og hva synes du jeg burde ha trent med? Hvor mye?

Hilsen

feitgutt16

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5777-jeg-trenger-trening-og-diett-forslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til feitgutt 16. Du høres motivert for vektreduksjon. Det er omfattende å skulle gi deg slik informasjon i dette forumet. Dersom legen din ikke vil/kan gi deg diettliste og treningsprogram, synes jeg hun kan henvise deg til f.eks diet-rådgiver, samt til fysioterapeut som kan veilede i fettreduserende trening. Du kan evt. også søke råd på doktoronlines forum for ernæring.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Gjest jente15år

Hei "feitgutt 16"

Jeg er en jente på 15 år, som nettopp har begynt med slanking.

Mitt mål er å gå ned rundt 10 kilo. (er ikke noe spesielt feit fra før, men er heller ikke fornøyd med kroppen min sånn som den er) Jeg har noen forslag til eventuelle måltid og treninger og sånt.. Så vist du hadde vert intresert i det og kanskje vert villig til å holde kontakt gjennom diett-tia via e-mail med meg, så ta kontakt på: [email protected]

Håper på svar! Da hadde det vert lettere for meg og hold meg på slankekurer oxo.. :) *klem fra ei som ønsker å gå ned i vekt..fort*

Gjest kuntakinte

Jeg har personlig aldri slanket meg, men min mor har. Hun har vært fast "jojo"-slanker i mange år, helt til hun ble introdusert for et produkt av ei venninne. For to år siden nådde hun trivselsvekta si og har holdt den siden. Det jeg kan si til alle som vil slanke seg er: HA TÅLMODIGHET! Kan love deg at de fleste "bli-slank-i-en-fei"-kurer vil bli mislykket. Du vil helt sikkert gå ned i vekt, MEN du vil ganske sannsynlig gå like snart opp igjen. Man kan nesten si: jo saktere ned i vekt desto bedre. LYKKE TIL!!

Til feitgutt 16. Du høres motivert for vektreduksjon. Det er omfattende å skulle gi deg slik informasjon i dette forumet. Dersom legen din ikke vil/kan gi deg diettliste og treningsprogram, synes jeg hun kan henvise deg til f.eks diet-rådgiver, samt til fysioterapeut som kan veilede i fettreduserende trening. Du kan evt. også søke råd på doktoronlines forum for ernæring.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Dersom man vil varig ned i vekt, er man nødt til å legge om hele livsstilen. Kroppens tilstand er bare et resultat av hvordan du lever. Syns du skal konsentrere deg mer om det, enn om å bli slankere.

Ved å begynne å trene forsiktig og å tenke over hva du spiser, er du på god vei. Men det er viktig at du trener lystbetont, dvs med noe du faktisk liker. Tre ganger i uka er nok for en god progresjon, og dersom mye av hensikten er å gå ned i vekt, bør treningsøktene være av lav belastning over lengre tid (slik at fettforbrenningen rekker å komme i gang, noe som tar mer enn en halv time). Finnes det ingen sport du kunne tenke deg å begynne med? Det er enklere å trene når man gleder seg til en meningsfylt aktivitet. Svømming, sykling og lange gåturer er for øvrig ypperlige måter å komme i gang på uten for stor belastning på kroppen. F.eks. kan du ta opp en kasett med favorittmusikken din, og gå en time en gang i blant.

Når det gjelder dietter, vil jeg råde deg til å unngå slanking. Spis deg for all del mett, men på riktig mat. Frukt og grønnsaker er det vanskelig å spise for mye av, og dersom du ofte er sulten, kan det være lurt å alltid ha et eple e.l. i nærheten. Vet det er vanskelig, men forsøk å se det som en mulighet til å utforske all den spennende, sunne maten som finnes. Ta deg tid til å stelle godt med deg selv, og tenk deg at du skal dyrke frem det beste i kroppen din. Verken du eller kroppen din skal lide - og det gjør du, dersom du trener over evne eller lever på sultegrensen. Unn deg tid til å meditere for å stresse ned etter en slitsom skoledag, en halvtime i badstue etter svømming, en liten sjokolade etter trening, masse vann hele dagen for å holde kroppen i godt gjenge, en god og sammensatt lunsj som du kan lage dagen i forveien, en stor kopp te eller kaffe når sulten gnager sent på kvelden (og du ikke trenger mat) osv...

Forsøk å finne ut hvordan du kan øke din egen trivsel og bli mer aktiv, samtidig som du passer på at du ikke forsømmer kroppen din. Enkelt er det selvsagt ikke - men det gir stor avkastning i form av velvære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...