Gå til innhold

Thailandspørsmål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den praktiske biten er omtrent som følger:

3 oppfølgingsrapporter (1 hver 2. måned)

Når disse er "godkjent" av thailandske myndigheter får vi tilsendt *Consent to Adoption*. Denne sendes til SUAK sammen med *Søknad om endelig Adopsjon*

Etter en stund mottar vi *Adopsjonsbevillingen* og barnet blir samtidig automatisk norsk statsborger - dette er av nyere dato.

Så gjenstår siste etappe, og det er besøk i den thailandske ambassaden i Oslo. Besøket der består i hovedtrekk av mange underskrifter (vil huske det var 10-12) og barnet setter fingeravtrykket på de samme dokumentene. Hele seansen tar i underkant av en halv time, og det kan bli mye "stå hei" for så lite for de som bor langt fra Oslo, men..... hva gjør man ikke får å få en liten thailender i huset :-))

Den praktiske biten er omtrent som følger:

3 oppfølgingsrapporter (1 hver 2. måned)

Når disse er "godkjent" av thailandske myndigheter får vi tilsendt *Consent to Adoption*. Denne sendes til SUAK sammen med *Søknad om endelig Adopsjon*

Etter en stund mottar vi *Adopsjonsbevillingen* og barnet blir samtidig automatisk norsk statsborger - dette er av nyere dato.

Så gjenstår siste etappe, og det er besøk i den thailandske ambassaden i Oslo. Besøket der består i hovedtrekk av mange underskrifter (vil huske det var 10-12) og barnet setter fingeravtrykket på de samme dokumentene. Hele seansen tar i underkant av en halv time, og det kan bli mye "stå hei" for så lite for de som bor langt fra Oslo, men..... hva gjør man ikke får å få en liten thailender i huset :-))

jeg mente at det nå kun skal skrives en rapport etter 6 mnd? Eller kan det kanskje være at jeg blander sammen alle landene jeg har sittet og lest om...

Gjest ChiengMai

jeg mente at det nå kun skal skrives en rapport etter 6 mnd? Eller kan det kanskje være at jeg blander sammen alle landene jeg har sittet og lest om...

Rapport etter 2, 4 og 6 måneder. Disse skal dateres nøyaktig 2, 4 og 6 måneder etter møtet i Department of Public Welfare.

Jeg skrev rapportene selv og la dem på diskett. Saksbehandler hos barnevernsetaten leste gjennom, skrev dem ut på kontorets papir og skrev under.

At adopsjonen ikke er endelig ved hjemkomst har ikke annen praktisk betydning ut over det thaimor sier enn at barnet må reise på thailandsk pass (og dermed antakeligvis søke visum) om man skal utenlands.

Gutten vår ble norsk statsborger omtent en måned før vi skulle til England, så han fikk norsk pass til vi dro. Sparte oss for litt arbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...