Gjest Trallala Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Er en 19 år gammel jente og har det man vil kalle hengetiss. Det plager meg litt fordi når jeg skal dusje i gymmen så er det ingen andres tiss som henger så mye ut som min. Den ser rett og slett litt sliten ut, selv om jeg er jomfru. Kan det være fordi jeg nesten bare bruker tampong? Det er kjønnsleppene som henger og de er så elastiske at man skulle tro det var gummi, kan strekke de ut ca 5 cm! Vær så snill å svar, hva kan jeg gjøre for å stramme det opp litt? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57826-kvinnlig-hengetiss/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Det er mange som har det som deg, det har ikke noe med tampong å gjøre, se vedlegg. Store kjønnslepper Hos mange kvinner er de indre kjønnsleppene lengre enn de ytre. Det helt normalt. Det gir ikke mer infeksjon, og leppene tåler trykk, slik er de skapt. Forekommer sårhet, har det vanligvis andre årsaker. Man kan operere, men jeg vil ikke anbefale det da man fjerner et meget følsomt område. Det er plastikkirurger som gjør det, noen ganger gynekologer. Noen foretar inngrepet innen 'offentlig sykehus', noen steder henvises det til privat praksis som 'kosmetisk inngrep'. Prisen vil variere fra spesialist til spesialist. PS en av grunnene til at kvinner i visse samfunn blir omskåret, er at man der synes at kjønnsleppene er uestetiske, og i den vestlige verden går vi jo sterkt inn for å motarbeide slike inngrep. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57826-kvinnlig-hengetiss/#findComment-244988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Ferietid...Håper du leser dette likevel...Jeg har skrevet et par innlegg tidligere, der finner du mer,ellers er dette en kurrant ting å gjøre noe med, og du skal ikke være redd for å gå til en gynekolog med dette. Det er så, at enkelte kobler dette med de mer negative ritualer som benevnes "kvinnelig omskjæring", men uten å gå dypere i dette: reduksjon av din "hengetiss", dvs labia minor, og kvinnelig omskjæring, har ingenting med hverandre å gjøre. Om du opplever dette som et problem, har du krav på at din lege respekterer deg, og hjelper deg med saklig, adekvat informasjon, og sørger for at du blir henvist til spesialist, dernest blir det et lite inngrep - om du selv fortsatt ønsker det. Å prøve å påstå at dette er et "bare" problem, som kun sitter i hodet, er ikke korrekt. Noen leger gjør det. Greit nok, det er ikke rasjonering på leger - gå til en annen lege. Dette er absolutt et fysikalsk problem, den belastningen du nevner i dusjen etc, er en ting som kommer i tillegg. Og 5 cm utenfor - det er så mye at du bør vurdere å gjøre noe med det, rett og slett fordi disse tingene i mange tilfeller også vil vokse ytterligere, din alder tatt i betraktning. Argumentet med følsomme deler som fjernes, kan du selv undersøke. Det bør du gjøre uansett, for å være sikker på at du ikke kommer til å tvile i ettertid: kontroller hvor du er mer eller mindre følsom, med et speil, og god tid. Og - husk: du er ikke den eneste med dette problemet - og heller ikke den eneste som opplever det som et problem. Fra et rent personlig synspunkt må jeg medgi at jeg er noe skuffet over at Dr Moen ikke har tid til å gi et mer utførlig svar, enn det standardsvaret som er kopiert opp over lang tid, men når det er sagt: henens svar har mange gode momenter, om man skreller av den siste delen, som egentlig er mer relatert til personlige oppfatninger. Jeg deler hennes oppfatning mhp omskjæring av kvinner fullt og helt, men reduksjon av labia minor har som nevnt ingenting med dette å gjøre. Det er heller ikke et rent kosmetisk inngrep, og i det norske fagmiljøet savner jeg en større grad av generell fortståelse for dette problemet, og de kvinnene det gjelder. Om jeg kan bidra med noe mer, gi meg et vink. Får en mail om du svarer innlegget mitt. Så hpåer jeg at også Dr Moen "ser" min kritikk av hennes svar, kanskje du kan utvide standardsvaret her litt? Husk at dette er et problem som er veldig vondt for mange, derfor kommer de da også til deg: de er kanskje engelige for å gå til sin faste lege, de er kanskje allerede avvist av ham, som kvinner som bare har et eller annet rart i hodene sine. Dette skjer altfor ofte, kfr også endiometrose (eller hva det nå heter igjen). Stort smil, ha en god høst og fortsett med et godt arbeid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/57826-kvinnlig-hengetiss/#findComment-354177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.