Gjest vikinne Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Hei på dere! Selv om 18.000,- for prøverør er mye bedre enn dagens ordning er jeg allikevel svært skuffa og overhodet ikke fornøyd med dette. Dette fordi jeg og mange andre ble lurt trillrundt av helsevesenet. Det går ikke an å behandle voksne mennesker på en slik måte! Jeg ble lovet 3 gratis forsøk (har det skriftlig) og 2 av disse gratis forsøkene har jeg igjen, fordi vi valgte å vente med å ta alle 3 forsøkene i håp om at sædkvaliteten til mannen min skulle bli bedre etter et inngrep. Hadde vi på forhånd vist at vi måtte betale for det senere, ville vi ha valgt å ikke vente med å ta våre 2 siste gratis forsøkene. Fordi vi var så snille med å vente, blir vi nå straffet og må betale, og dette kan og vil jeg ikke akseptere. Skulle jeg ta mine 2 gratis forsøk nå, ville jeg overhodet ikke ha betalt mer enn det jeg har blitt lovet. Dette er helt klart kontraktsbrudd fra helsevesenet sin side og må ikke aksepteres. Jeg skal fortsette å kjempe for å få tilbake den gamle ordningen med gratis prøverør. Ingenting annet er akseptabel! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg er helt enig med deg at det er uakseptabelt å betale 18000 kr for 3 forsøk. Helt klart et løftebrudd i og med du har inntil 3 forsøk kun med egenandel på max 1500,- pr. år. Men, vil du virkelig la politikerne styre livet ditt? Selv om det er politikerne som er skyld i dette forslaget, er det jo kun du som er ansvarlig for ditt eget liv. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, kanskje har du flere gode "fruktbarhetsår" igjen, men jeg hadde aldri latt politikerne diktere mitt liv. Nå er jeg 32 år og har nok enda noen år igjen som fertil kvinne, men jeg velger å prøve å få barn nå, ikke når evnt. politikerne snur i denne saken. Så får det heller koste noen kroner, men ikke f... om jeg sitter på gjerdet og venter. Det tør jeg ikke. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-246559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vikinne Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg er helt enig med deg at det er uakseptabelt å betale 18000 kr for 3 forsøk. Helt klart et løftebrudd i og med du har inntil 3 forsøk kun med egenandel på max 1500,- pr. år. Men, vil du virkelig la politikerne styre livet ditt? Selv om det er politikerne som er skyld i dette forslaget, er det jo kun du som er ansvarlig for ditt eget liv. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, kanskje har du flere gode "fruktbarhetsår" igjen, men jeg hadde aldri latt politikerne diktere mitt liv. Nå er jeg 32 år og har nok enda noen år igjen som fertil kvinne, men jeg velger å prøve å få barn nå, ikke når evnt. politikerne snur i denne saken. Så får det heller koste noen kroner, men ikke f... om jeg sitter på gjerdet og venter. Det tør jeg ikke. Lykke til. Hei på deg! Jeg prøver å ikke la politikerne styret livet mitt, selv om de allerde har grepet inn i privatlivet mitt på en veldig dårlig måte. Jeg liker bare ikke å bli behandlet slik. Jeg har fortsatt 2 gratisforsøk igjen og de skal jeg jammen få når jeg ønsker å bruke dem. Skulle jeg ha behov for enda flere forsøk, er det ingen ting i vei at jeg betaler kr. 18.000, men først skal jeg få det jeg har blitt lovet skriftlig. Jeg er 31,5 år og har som du også noen gode fruktbare år foran meg. Men jeg venter ikke som du tror på at politikerne gjør et eller annet i denne saken, jeg venter i håp om at vi kan slippe prøverør helt. Jeg tar nå noen inseminasjonsforsøk fordi de fortsatt er gratis, selv om sjansen er betydelig mindre siden det foreligger dårlig sædkvalitet. Så får vi se videre.... men en ting er helt sikkert, nemlig det at jeg kommer til å få mine 2 gratis forsøk når jeg vil ta dem ... det skal jeg sørge for. Jeg har også rettigheter! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-246752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei på deg! Jeg prøver å ikke la politikerne styret livet mitt, selv om de allerde har grepet inn i privatlivet mitt på en veldig dårlig måte. Jeg liker bare ikke å bli behandlet slik. Jeg har fortsatt 2 gratisforsøk igjen og de skal jeg jammen få når jeg ønsker å bruke dem. Skulle jeg ha behov for enda flere forsøk, er det ingen ting i vei at jeg betaler kr. 18.000, men først skal jeg få det jeg har blitt lovet skriftlig. Jeg er 31,5 år og har som du også noen gode fruktbare år foran meg. Men jeg venter ikke som du tror på at politikerne gjør et eller annet i denne saken, jeg venter i håp om at vi kan slippe prøverør helt. Jeg tar nå noen inseminasjonsforsøk fordi de fortsatt er gratis, selv om sjansen er betydelig mindre siden det foreligger dårlig sædkvalitet. Så får vi se videre.... men en ting er helt sikkert, nemlig det at jeg kommer til å få mine 2 gratis forsøk når jeg vil ta dem ... det skal jeg sørge for. Jeg har også rettigheter! Mvh Hei! Jeg forstår at du er irritert, men det er noe jeg lurer på. Jeg har gjennomgått 3 "offentlige" forsøk, og kan aldri huske at vi fikk noen kontrakt, verken på antall forsøk (som de sa de vurdere i hvert enkelt tilfelle) eller på pris. Og våre forsøk var i Haugesund, og var langt fra gratis faktisk. Ca 5000 pr forsøk ble det tror jeg. Så har de endret på noe nå, siden de har forpliktet seg både på antall forsøk og på at det skal være helt gratis? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicotinell Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Og hvorfor skal du ha det mer gratis enn andre? Noen har jo strevd like mye som deg, men kom ikke fram i køen tidligere. Synesogså det kunne vært gratis, selvfølgelig, men nå er det jo sån at det ikke er det mer. Det som er viktigst er at alle får råd til å få barn. Skulle ønske det var bare 18000 for å adoptere jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei! Jeg forstår at du er irritert, men det er noe jeg lurer på. Jeg har gjennomgått 3 "offentlige" forsøk, og kan aldri huske at vi fikk noen kontrakt, verken på antall forsøk (som de sa de vurdere i hvert enkelt tilfelle) eller på pris. Og våre forsøk var i Haugesund, og var langt fra gratis faktisk. Ca 5000 pr forsøk ble det tror jeg. Så har de endret på noe nå, siden de har forpliktet seg både på antall forsøk og på at det skal være helt gratis? Vennlig hilsen Hei! I papirene jeg mottok fra Ullevål står det ganske riktig som vikinne sier at jeg gjennom det offentlige kan få minst 3 forsøk (i spesielle tilfeller kan flere vurderes) og at prisen (egenandelen) for dette blir på ca 1500 - 2000 kroner. Brevet er underskrevet av overlege ved Ullevål sykehus - og ut fra det jeg kan om jus ville et slikt brev fra et privat sykehus være å anse som en bindende kontrakt. Men "Staten" er som kjent i en særstililng når det gjelder garantier og kontrakter - de føler seg ikke alltid like forpliktet til å overholde disse... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei! I papirene jeg mottok fra Ullevål står det ganske riktig som vikinne sier at jeg gjennom det offentlige kan få minst 3 forsøk (i spesielle tilfeller kan flere vurderes) og at prisen (egenandelen) for dette blir på ca 1500 - 2000 kroner. Brevet er underskrevet av overlege ved Ullevål sykehus - og ut fra det jeg kan om jus ville et slikt brev fra et privat sykehus være å anse som en bindende kontrakt. Men "Staten" er som kjent i en særstililng når det gjelder garantier og kontrakter - de føler seg ikke alltid like forpliktet til å overholde disse... Mvh *Kan* få opp til 3 forsøk, ikke *skal* få. Stor forskjell der! Sånn kontraktsmessig iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 *Kan* få opp til 3 forsøk, ikke *skal* få. Stor forskjell der! Sånn kontraktsmessig iallefall. Hm, ja det har du rett i men det er nok jeg som tuller her - dette brevet får man først når man er innvilget 3 forsøk så ordlyden er nok anderledes! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hm, ja det har du rett i men det er nok jeg som tuller her - dette brevet får man først når man er innvilget 3 forsøk så ordlyden er nok anderledes! Hei! Veldig rart at det er så stor forskjell fra sykehus til sykehus i Norge. I Haugesund blir man ikke lovet noenting som helst. Jeg vet om flere som har hatt et forsøk der, og så ikke får flere fordi sykehuset syns prognosen er for dårlig. Og så kjenner jeg flere som har fått extraforsøk pga at sykehuset vurderer sjansen for å lykkes som spesielt god. Jeg kjenner en liten tass som er født etter et sånt extraforsøk. ) MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei! Veldig rart at det er så stor forskjell fra sykehus til sykehus i Norge. I Haugesund blir man ikke lovet noenting som helst. Jeg vet om flere som har hatt et forsøk der, og så ikke får flere fordi sykehuset syns prognosen er for dårlig. Og så kjenner jeg flere som har fått extraforsøk pga at sykehuset vurderer sjansen for å lykkes som spesielt god. Jeg kjenner en liten tass som er født etter et sånt extraforsøk. ) MVH Hei! Ja, det er litt merkelig at de opptrer forskjellig, men ikke uventet. Kan også nevne at jeg startet forsøket mitt 13. desember og skulle møte til UL den 9. januar. Pga innføring av egenbetaling kunne absolutt ingen svare om jeg den 9. januar måtte "punge ut" med full betaling eller ikke. Til slutt fikk jeg beskjed fra Ullevål (8. januar) at de hadde vedtatt at vi som hadde startet behandling før nyttår skulle få forsøket til avtalt pris (dvs. kun egenandeler). Her har det sikkert også vært forskjellsbehandling fra sykehus til sykehus - det er jo ikke rettferdig men slik er det jo mange offentlige tilbud som er svært forskjellig avhengig av hvor du bor i dette landet.... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-247830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisbeth1 Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Nå syns jeg du må ta deg sammen. Jeg får aldri noe forsøk dekket av det offentlige. Hvorfor skulle ikke jeg ha samme mulighet som deg. Du har ihverfall fått ett, det er mer enn mange her. Jeg får heller ikke 3 for 18000 Må betale alt selv siden jeg ikke har "rett" diagnose. Det er urettferdig det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-248509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Nå syns jeg du må ta deg sammen. Jeg får aldri noe forsøk dekket av det offentlige. Hvorfor skulle ikke jeg ha samme mulighet som deg. Du har ihverfall fått ett, det er mer enn mange her. Jeg får heller ikke 3 for 18000 Må betale alt selv siden jeg ikke har "rett" diagnose. Det er urettferdig det. Hei! Synes ikke argumentasjonen din er noe særlig - fordi ikke du har fått så skal ikke andre kunne få... Litt barnslig, kanskje? Vi er selvfølgelig alle her enige i at "rett" diagnose ikke skal være avgjørende for å få støtte av staten til å gjennomføre forsøk - alle bør få, det er det eneste rettferdige. men du skyter deg selv i foten når du reagerer på denne måten overfor oss som er her ...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-248942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisbeth1 Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Hei! Synes ikke argumentasjonen din er noe særlig - fordi ikke du har fått så skal ikke andre kunne få... Litt barnslig, kanskje? Vi er selvfølgelig alle her enige i at "rett" diagnose ikke skal være avgjørende for å få støtte av staten til å gjennomføre forsøk - alle bør få, det er det eneste rettferdige. men du skyter deg selv i foten når du reagerer på denne måten overfor oss som er her ...... Hvis du ser lenger opp har jeg skrevet ett innlegg "gjør meg noen tanker". Står det noen steder der at jeg ikke ønsker at dere skal få dekket prøverørsbehandling av det offentlige? Nei tvert om !!!!! Det stod det heller ikke i innlegget mitt til Vkinne. Når har jeg fulgt denne debatten som har vært det siste halve året på sidelinjen om urettferdighet , fordeling av godene etc og jeg ville bare sette fokus på at det finnes urettferdighet innad i kriteriene for prøverørsbeahndling også. Det må jo være lov ikke sant. Tror du ikke du også ville følt det sånn???? Innlegget til Vikinne provoserte meg endel som mitt provoserte deg !!!. Dere har jo vunnet en kjempeseier og neste skritt blir sikkert full refusjon på prøverør. Er det så liten takhøyde her inne at man ikke skal få lov til å stille spørsmål ved "fordelingen" av godene uten at man blir beskyldt for å ikke unne andre noe. Les mitt innlegg lengre opp du, som ble skrevet FØR jeg svarte Vikinne før du begynner å skyte med skarpt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-249437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hvis du ser lenger opp har jeg skrevet ett innlegg "gjør meg noen tanker". Står det noen steder der at jeg ikke ønsker at dere skal få dekket prøverørsbehandling av det offentlige? Nei tvert om !!!!! Det stod det heller ikke i innlegget mitt til Vkinne. Når har jeg fulgt denne debatten som har vært det siste halve året på sidelinjen om urettferdighet , fordeling av godene etc og jeg ville bare sette fokus på at det finnes urettferdighet innad i kriteriene for prøverørsbeahndling også. Det må jo være lov ikke sant. Tror du ikke du også ville følt det sånn???? Innlegget til Vikinne provoserte meg endel som mitt provoserte deg !!!. Dere har jo vunnet en kjempeseier og neste skritt blir sikkert full refusjon på prøverør. Er det så liten takhøyde her inne at man ikke skal få lov til å stille spørsmål ved "fordelingen" av godene uten at man blir beskyldt for å ikke unne andre noe. Les mitt innlegg lengre opp du, som ble skrevet FØR jeg svarte Vikinne før du begynner å skyte med skarpt. Grunnen for min reaksjon her var at vikinne presenterte en konkret sak - hvor hun faktisk har lov til å reagere slik hun gjør! Hun føler seg overkjørt av det offentlige - det gjorde også jeg i januar i år da jeg satt der med flere ukers hormonbehandling bak meg og ingen kunne svare på om jeg måtte ha med meg tusenvis av kroner til sykehuset når jeg skulle inn der til avtalt tid 9. januar! Jeg synes din reaksjon var barnslig fordi du drar inn helt andre elementer - det du nevner er en hel diskusjon i seg selv - og jeg er helt enig i at det er urettferdig! Har selv en venninne i samme situasjon som deg - men med høyt stoffskifte. Hun reiste forøvrig til Danmark og måtte ikke stå på noen venteliste. Det er ikke nødvendig at vi her som i og for seg står på samme "side" krangler oss imellom - derfor synes jeg du kunne spart deg innlegget ditt som virket lite generøst og litt "surt". Ikke enig i at jeg skyter med skarpt, jeg kan love deg at jeg kan være mye skarpere hvis jeg ønsker det, noe som ikke var poenget i dette tilfelle. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-250190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisbet1 Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Grunnen for min reaksjon her var at vikinne presenterte en konkret sak - hvor hun faktisk har lov til å reagere slik hun gjør! Hun føler seg overkjørt av det offentlige - det gjorde også jeg i januar i år da jeg satt der med flere ukers hormonbehandling bak meg og ingen kunne svare på om jeg måtte ha med meg tusenvis av kroner til sykehuset når jeg skulle inn der til avtalt tid 9. januar! Jeg synes din reaksjon var barnslig fordi du drar inn helt andre elementer - det du nevner er en hel diskusjon i seg selv - og jeg er helt enig i at det er urettferdig! Har selv en venninne i samme situasjon som deg - men med høyt stoffskifte. Hun reiste forøvrig til Danmark og måtte ikke stå på noen venteliste. Det er ikke nødvendig at vi her som i og for seg står på samme "side" krangler oss imellom - derfor synes jeg du kunne spart deg innlegget ditt som virket lite generøst og litt "surt". Ikke enig i at jeg skyter med skarpt, jeg kan love deg at jeg kan være mye skarpere hvis jeg ønsker det, noe som ikke var poenget i dette tilfelle. Mvh Hei igjen Kan jeg være så freidig at jeg spør deg om hva din venninne gjorde for å komme seg til Danmark. Er det noen som har spesialsert seg på slike med hormonforstyrrelser eller noe sånt. Mitt problem er ingen eggløsning og stoffskiftet er som oftest normalisert ved Thyroxin men endel ganger har det også blitt for høyt. Er det mangel på eggløsning som gjør at hun må ha behandling. Kjenner ingen som har samme problem som meg, stort sett går det på PCOS , endometriose eller tette eggledere. Har fått lite informasjon hos min lege om hvilke alternativer som finnes. Glad for svar Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-250435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
synarella Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei igjen Kan jeg være så freidig at jeg spør deg om hva din venninne gjorde for å komme seg til Danmark. Er det noen som har spesialsert seg på slike med hormonforstyrrelser eller noe sånt. Mitt problem er ingen eggløsning og stoffskiftet er som oftest normalisert ved Thyroxin men endel ganger har det også blitt for høyt. Er det mangel på eggløsning som gjør at hun må ha behandling. Kjenner ingen som har samme problem som meg, stort sett går det på PCOS , endometriose eller tette eggledere. Har fått lite informasjon hos min lege om hvilke alternativer som finnes. Glad for svar Hilsen Hei Problemet hennes var at hun ikke hadde regelmessig eggløsning - og derfor ikke fikk behandling hverken gjennom det offentlige eller private her i Norge. Men gjennom legen sin her i Oslo reiste hun til Ciconia i Danmark (uten særlig ventetid) og fikk ut tre egg den første gangen. Dessverre gikk det ikke bra, hun hadde da ikke fått diagnose høyt stoffskifte -men såvidt jeg forstår vil hun kunne ta flere forsøk der etter at hormonbalansen har regulert seg noe etter behandling med medisiner. Lykke til videre! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58049-18000-helt-uakseptabel-for-meg/#findComment-251469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.