Gå til innhold

Viktig om bruk av tamponger, og om sex

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 16 år. For første gang denne uka prøvde jeg å ta i bruk tamponger i steden for bind. Problemet er at jeg klarer ikke å få den inn. Nå har jeg prøvd mange ganger helt rolig, men jeg klarer ikke å få den inn, det gjør bare vondt. Det er som om jeg er altfor trang, å dette er jo ikke mulig, for det finnes ikke noe mindre enn en tampong. Jeg er virkelig bekymret, å lurer på hvordan jeg skal få det til. Det svir og er sårt en stund etter jeg har prøvd, å jeg lurer da også på hvordan jeg skal kunne ha sex, når det er så vondt med tampong selv om jeg er forsiktig, og prøver å føle meg frem. Kan du vær så snill å hjelpe meg, for jeg er virkelig frustrert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58161-viktig-om-bruk-av-tamponger-og-om-sex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke plag deg selv med å presse inn en tampong om det ikke går. Det gjorde jeg første gangen, og etter mye trykking var den på plass. Tenk på at den skal ut igjen også, og da er den større! ); Uansett går det stort sett helt greit å ligge med noen første gangen, litt vondt er det, men det går greiere etter hvert.

Det høres ut som du har en trang jomfruhinne. Det er ikke så mye å gjøre ved, så du får kanskje drøye det litt med tampongbruken. Det er uansett aldri godt å dytte noe _tørt_ inn i skjeden. En tampong er jo laget i det verste materialet, sånn sett :-)

En jomfru som ikke har hatt samleie, vil sannsynligvis bli rimelig sår av å forsøke å dytte den inn.

Et samleie senere i livet vil ikke bli samme opplevelsen. Huden på penis er glatt, og ditt underliv vil sannsynligvis være fuktig av *kremt* naturlige smøremidler som kommer når man er seksuelt opphisset. Vondt vil du nok ha det den første gangen, eller evt en til to første gangene. Deretter er barrieren brutt (jomfruhinnen) og du har ingen smerter mer (tvert i mot...) ! :-)

Til sist vil jeg gi deg et tips ang. innføring av tampongen. Vet ikke om du har prøvd dette tipset ?

Stell deg foran toalettet (uten truse). Så løfter du det ene benet og setter den foten på dolokket. Bøy overkroppen litt fremover mellom bena dine, slik at rompa di liksom peker litt ut og oppover.

Med den ene hånden åpner du deg "nedentil", slik at du kan føre inn tampongen med den andre hånden. Noen ganger kan det hjelpe å bøye kneet du står på littegranne bare også, for å bedre vinkelen når du skal føre inn tampongen.

Slik gjorde alltid jeg det i mine yngre dager, for jeg fikk det aldri til ellers :-)

Ellers har jeg hørt at noen smører littegrann vaselin akkurat på tuppen av tampongen. Du må IKKE smøre inn hele for da ødelegger du jo oppsugningsevnen til tampongen! Vaselin på tuppen av den gjør at den sklir mye letter på plass.

Mette Moen, Gynekolog

Det er mange unge jenter som ikke klarer aa faa inn en tampong för de har hatt förste samleie. Det betyr ikke at du er unormal. Forsök evt med Tampax som er lettere aa före inn.

Ved samleie er man fuktig og da glir det lettere. Ikke noe aa engste seg for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...