molli Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg fødte en gutt for litt over to år siden, og har i ettertid alltid lurt så veldig over noe i den forbindelse. Det dreier seg om at jeg ikke fikk rier som varslet meg om at fødselen var i gang. De siste dagene før min fødsel var jeg plaget av sterk bekkenløsning som vanlig, slik jeg hadde vært i månedsvis. Jeg husker den lørdagen jeg fødte, for da hadde jeg i tillegg noen merkelig intense ryggsmerter som kom i "takvise anfall" fra tidlig om morgenen av. Det føltes som om et esel sto og sparket meg skikkelig hardt i nederste del av ryggen, der hvor bekkenet er. Noen skikkelig rødglødende og ulmende *dunk*dunk*dunk* ! Jeg husker det så godt. Jeg ble overtalt av en venninne til å dra på sykehuset for kontroll av noe annet den ettermiddagen, pga noe merkelig oransjefarget og vannaktig, rikelig utflod, så rikelig at jeg måtte bruke bind. Akkurat fullgått 8 måneder på vei var jeg. En måned igjen til fødselen, akkurat på dagen. På sykehuset måtte jeg ta riemålingskontroll, siden jeg hadde vært innlagt fire ganger de siste ukene pga premature rier (som ble stoppet med medikamenter). Da halvtimen med målebeltet var gått, hoppa jeg ned fra benken, og kledde på meg igjen. Jordmora sa at alt så bra ut og ingen rier ble registrert. Jeg kunne derfor dra hjem igjen. Utfloden skjønte de ikke noe av, enda den så ut som oransje vann...Men jeg var sjeleglad for å slippe å bli lagt inn igjen, og kunne knapt vente med å komme meg ut døra. Så fikk jeg brått et anfall av disse ryggsmertene mine igjen, som jeg hadde hatt noen ganger i løpet av den dagen. (Særlig ett anfall midt på dagen som varte i en time, fikk meg til å gråte fordi jeg trodde jeg måtte leve med slike smerter i en hel måned til før terminen) . De som kom nå mens jordmoren så på, var såpass sterke at jeg slapp fra meg et ufrivillig stønn eller to, og måtte lene meg mot samboeren og holde ham i armen. Da jordmora så det, ble hun mistenksom, og forlangte å få ta en underlivskontroll også. Og da gapte hun gitt..."Du er jo i full fødsel du, jenta mi !" sa hun "6 cm åpning !" Så ble jeg beordret i dusjen og alt skjedde så fort. Jeg ble trillet avgårde til en ledig fødestue. Jeg lurer på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde fått et sånt anfall av ryggsmerter før vi forlot undersøkelsesrommet, slik at jordmoren ikke hadde sett det...? Blir litt skjelven ved tanken. Da jeg kom i fødesengen (ble lagt rett i fødeseng, og ikke vanlig seng), sa jordmoren at hun ville ta vannet, slik at det ikke ble så sent på kvelden før jeg ble mamma. "Nåja din skrøner" tenkte jeg "SÅ fort går det vel ikke, iflg. det jeg har hørt !!" Jeg trodde helt sikkert at hun prøvde å trøste meg og lure meg. :-) Merkelige tanker. Vi ankom fødeavdelingen for kontroll klokken halv sju den kvelden. Klokka fem på halv ni var gutten født. Hvordan er det mulig at jeg med 6 cm åpning ikke hadde en eneste registrerbar rie i magen ??? Jeg kan ikke huske noen annen smerte enn den i ryggen. Det satt der hos meg. Jeg kjente ingen rier i magen i det hele tatt, ikke som jeg kan huske. Ingen smerter der heller. ---> Har du som jordmor noen forklaring på hvordan jeg kunne ha 6 cm åpning og være i full fødsel...uten å ha merkbare rier eller rier som lot seg måle med magebeltet på sykehuset ? Jeg vet det høres dumt ut, men jeg ante faktisk ikke at det gikk an å føde uten forberedende rier i timesvis i magen. Mine rier kom da jordmoren tok vannet. Da rullet de på, og ungen var på vei ut mens pappaen var nede for å kjøpe seg kaffe...han trodde jo dette skulle ta hele natta han også, for det hadde vi jo hørt at man måtte regne med.*he-he* Jeg håper du kan hjelpe meg med noe svar på dette, for jeg har grublet sånn på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58163-f%C3%B8dsel-uten-normale-rier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Som de fleste jordmødre kan skrive under på, finnes det intet standard fødselsforløp og det finnes mange eksempler på unntaket som bekrefter regelen om at et fødsel medfører smertefulle rier som kommer med visse intervaller. Du er et godt eksempel på et slikt unntak. Det er imidlertid ikke første gang jeg hører om kvinner som kommer til sykehuset med nærmest full åpning uten å kjenne noe særlig annet enn litt ubehag. Du kjente vel om merke smerter, men de satt i ryggen og de var helt klart smertefulle. Det mest spesielle med det du beskriver, er at de ikke var registrerbare på CTG-målingene og at de var uregelmessige. Det er mange kvinner som opplever det vondest i ryggen, så sånn sett er du ikke alene. Til en evt. neste fødsel bør du forberede deg på et foløp som ikke er helt ulikt det første. Får du kraftige ryggsmerter, som kommer i tak, er det god grunn til å få en sjekk hos jordmor, evt. lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58163-f%C3%B8dsel-uten-normale-rier/#findComment-249608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkenickidag Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei molli! Skal ikke starte noen tradisjon på DOL med å utveksle fødselshistorier, men stusset veldig da jeg så innlegget ditt, for akkurat slik startet min fødsel også. Hadde lenge kynnere som var veldig hyppige, kjørte ned til sykehuset for en sjekk siden jeg hadde blødd litt (ringte først), ble undersøkt men ingen utslag på rimåleren, selv om jeg hadde "rier" mens jeg lå der. Ingen smerter, bare magen som trakk seg sammen. Da jeg skulle gå spurte jeg den lettere oppgitte jordmoren om hun ikke kunne se etter for sikkerhets skyld om det var noen åpning, hun ble enda mer irritert enn hun allerede var, men gikk med på det for å berolige dumme førstegangsfødende meg. Mens hun holdt et irritert foredrag om at det ikke var noen vits i å komme dit for å undersøke dette, de hadde mer enn nok å gjøre, ble hun stille og stram i maska, det var 7 cm åpning og full fart der. Har tenkt mye på det samme som du, hva om jeg hadde tatt denne fapersonens "alt i orden, dra hjem og vent en måned til du" og dratt hjem? Hun var så sur at jeg egentlig ikke skulle ha tort å spørre henne om å undersøke livmorhalsen før jeg dro. Jeg hadde jo ikke vondt i det hele tatt, unntatt etter at de tok vannet, slik som deg. Min lille gutt var også ute litt før termin (5 1/2 uke), det er jo slett ikke sikkert han hadde tålt en hjemmefødsel... har tenkt litt på det der i ettertid. Er det virkelig ikke vanlig at de sjekker åpningen når en gravid kommer for å sjekke hva som skjer? Og at det skal gå an å ha rier som ikke vises på rimåleren... Det er litt skremmende å tenke på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58163-f%C3%B8dsel-uten-normale-rier/#findComment-251933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.