Gå til innhold

Smerter in endetarm under toalettbesøk/blod i avføring.

Anbefalte innlegg

Gjest smånervøs

Hei!

Jeg har et problem med smerter i endetarmen når jeg går på toalettet, det føles som at jeg, for å si det litt rett ut, "skjiter kaktus". Det er også blod i endetarmsåpningen. Jeg blør ikke synlig utenom toalettbesøkene.

Dette har nok pågått i 3-4 uker, og jeg har kommet til konklusjonen at jeg muligens har et åpent sår i tarmen, som begynner å gro etter hvert toalettbesøk, men som rives opp ved neste (derav kaktusfølelsen). Såret er antageligvis et lite stykke opp i endetarmen. Etter toalettbesøket får jeg ofte kraftig kløe i endetarmen.

Vel, skal innrømme at jeg har vegret meg litt for å legge ut om dette, da det .. eh .. vel er litt "pinlig". Men siden det har pågått såpass lenge, og det ikke ser ut til at blødningene skal opphøre, spør jeg nå om råd .. skal jeg f.eks. kjøpe avføringsmiddel? (for å slippe at såret rives opp hver gang jeg går på do) .. skal jeg evt. bruke desinfiserende salve .. eller?

Er veldig åpen for forslag ..

Fortsetter under...

Det kan f.eks. være noen innvendige hemoroider, eller det kan ha oppstått en rift. Det kan også være fremmedlegemer som f.eks. fiskebein(!) el.l. som sitter fast og må fjernes. Uansett så må du ta deg en tur til legen og få sjekket hva det er siden dette har pågått såpass lenge. Det er mulig at du trenger enkel behandling. Går du for lenge med det kan det i verste fall utvikle seg betennelser e.t.c. Det er IKKE pinlig i det heletatt å gå til legen med dette, ikke verre enn om du har et sår på en finger som ikke vil gro! Legen har sannsynligvis flere slike henvendelser i uken, og vil ikke komme til å lette et øyenbryn engang.

Hei,smånervøs!

Da er vi to om problemet.

Blødningene mine stoppet etter fem dager med kulltabletter(reseptfritt,apotek).Legen sa jeg skulle ta ti til tyve om dagen(man kan visst spise mange av de,sa de på apoteket).

Jeg spiste ti på formiddag med mat,og ti på kveld med mat.Ubehagelig å svelge de,så jeg bløtet de litt.

Legen undersøkte meg,og jeg hadde heldigvis ikke hemorider.

Nå står jeg på venteliste på sykehus for gastroscopi-undersøkelse,hvor de går ned svelget med en fiberoptisk slange med linse på.Da sjekker de spiserør,tynntarm og tarmtottene og,om nødvendig,ta en slimtest.De sjekker da om jeg har cøliaci/allergisk mot gluten.Undersøkelsen skulle visst bare ta fem-ti minutter,og man får beroligende midl.om nødvendig,og en liten bedøvelse i halsen.

Finner de ikke noe galt,skulle legen ta coloscopi(noe sånt),og går inn i endetarmen,som vil ta opp til en time.

Som du ser,har jeg noe å glede meg til!

Vennlig hilsen

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til smånervøs ang smerter i endetarm under toalettbesøk/blod i avføring.

Denne "kaktusfølelsen" kan være fissur/sår i endetarmsåpningen som utvides og gir blod hver gang ved avføring.

Er imidlertid usikker på om du kan ha sår innenfor endetarmsåpningen, og ber deg kontakte lege nå for videre undersøkelse siden dette har pågått i flere uker!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei,smånervøs!

Da er vi to om problemet.

Blødningene mine stoppet etter fem dager med kulltabletter(reseptfritt,apotek).Legen sa jeg skulle ta ti til tyve om dagen(man kan visst spise mange av de,sa de på apoteket).

Jeg spiste ti på formiddag med mat,og ti på kveld med mat.Ubehagelig å svelge de,så jeg bløtet de litt.

Legen undersøkte meg,og jeg hadde heldigvis ikke hemorider.

Nå står jeg på venteliste på sykehus for gastroscopi-undersøkelse,hvor de går ned svelget med en fiberoptisk slange med linse på.Da sjekker de spiserør,tynntarm og tarmtottene og,om nødvendig,ta en slimtest.De sjekker da om jeg har cøliaci/allergisk mot gluten.Undersøkelsen skulle visst bare ta fem-ti minutter,og man får beroligende midl.om nødvendig,og en liten bedøvelse i halsen.

Finner de ikke noe galt,skulle legen ta coloscopi(noe sånt),og går inn i endetarmen,som vil ta opp til en time.

Som du ser,har jeg noe å glede meg til!

Vennlig hilsen

hvis du må ta endoskopi, be om mye avslappende, smeretstillende.... selv fikk jeg ingenting, mens jeg har hørt at andre får. det burde ikke være slik at man må passe på selv, men slik er det kanskje. skriver ikke dette for å skremme deg, men syntes undersøkelsen var ubehagelig for å si det pent.

hvis du må ta endoskopi, be om mye avslappende, smeretstillende.... selv fikk jeg ingenting, mens jeg har hørt at andre får. det burde ikke være slik at man må passe på selv, men slik er det kanskje. skriver ikke dette for å skremme deg, men syntes undersøkelsen var ubehagelig for å si det pent.

Hei,eplet.

Er takknemlig for at du sa i fra.I brevet jeg fikk fra sykehuset,opplyste de om at jeg kunne få snakke med lege før undersøkelsen,og at jeg kunne be om beroligende midler på forhånd,i tillegg til bedøvelse.Det er nok ikke likt hos alle sykehus,skjønner jeg.Det var ikke hyggelig at du måtte oppleve sånne unødvendige ubehageligheter.Kanskje det går an å klage(pasientvernombud el.l.)?

Vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...