Gå til innhold

Gule stafylokokker i ansiktet

Anbefalte innlegg

2 uker etter ferie på Malta, fikk jeg stor hevelse i ansiktet. Etter konsultasjon hos lege ble det etter prøver bekreftet at jeg hadde gule stafylokokker. Jeg har til nå hatt 2 kurer med pencillin av type Ery-Max. Disse hjalp litt men nå har jeg fått nytt utbrudd med verk. Det har gått ca. 2 mnd. siden første utbrudd. Hva skal jeg gjøre?

Leste i et annet innlegg at pencillin av type Kloxacillin anbefales mot gule stafylokokker. Er det dette jeg må bruke?

Håper dere kan gi meg et svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5830-gule-stafylokokker-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til rizico ang gule stafylokokker i ansiktet.

Ved en slik hudinfeksjon er Ery-max et av de medikamentene som brukes med godt resultat. Ery-max er virkestoff erythromycin og det er annen familie enn penicillin. Enkelte ganger dannes det ved slike infeksjoner ganske motstandsdyktige bakterier som ikke lar seg knekke helt og dessverre kan gi reinfeksjon.

Det kan være aktuelt å forsøke en type penicillin som er ganske bredspektret f eks amoxillin, evt en annen type som har virkestoff clindamycin(det er ikke et penicillin)

Du bør diskutere dette med legen din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...