Gjest mmmnei Skrevet 5. oktober 2000 Del Skrevet 5. oktober 2000 Hei. Jeg har et problem som er litt uvanlig - tror jeg. Jeg 'lider' av en uvane som jeg synes begynner å bli vanskelig å leve med nå når jeg har passert 20. Jeg krøller håret mitt... Det begynte da jeg var liten, ca. 5-6 år. Da brukte jeg å krølle håret til mor når jeg la meg til for å sove. Det var liksom en slags trygghetsfølelse... for når jeg hadde håret hennes der, visste jeg at hun også var der. Etterhvert ble selvsagt hun ganske lei av dette, og ga meg kraftig kjeft en gang jeg hadde laget en bra, stor knute. Etter det begynte jeg på meg selv, og jeg holder på enda. Jeg gjør det når jeg ser på TV, når jeg leser, når jeg gjør lekser og spesielt før jeg skal til å legge meg. Jeg greier liksom ikke sovne før jeg har en krøll i håret. Det er plagsomt, spesielt med tanke på at jeg ødelegger håret mitt, og det er rimelig flautt å bli sett med en krøll i håret når venner kommer på besøk. Tro meg, jeg er ekstremt 'avhengig' av det. Den siste måneden (september), bestemte jeg meg for at jeg skulle greie å slutte. Jeg greidde det i hele september, men på bekostning av veldi mye nattesøvn, og jeg måtte hele tiden tvinge meg selv til å ikke flytte hånden opp. For noen dager siden 'sprakk' jeg igjen, og dermed var det gjort. Jeg vet dette kan høres ut som en alkoholikers utsagn, men jeg føler den 'trangen' etter å krølle slik som jeg kan tro alkoholikere og røykeavhengige folk har det. Så jeg lurer på hvordan jeg kan bli kvitt dette... hvordan jeg kan unngå å bli skallet før jeg passerer 30... jeg har tross alt et meget sterkt og friskt hår, fra begynnelsen av... uten krøllingen. Vel, takker for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5845-kr%C3%B8lling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 5. oktober 2000 Del Skrevet 5. oktober 2000 Til mmmnei ang krølling. Intet enkelt spørsmål å svare på. Jeg synes du bør snakke mede legen din om dette problemet, slik at han/hun evt kan henvise deg til en noen som kan hjelpe deg å bli kvitt dette "tvangsritualet". Ofte kan behandling hos en psykolog eller psykiater være nødvendig. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5845-kr%C3%B8lling/#findComment-30691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.