Gå til innhold

Medisinsk nøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av å være syk

Hei, jeg har ganske store helseproblemer fortiden, og etter å ha plaget fastlegen min mang en gang lurte jeg på om noen kunne finne ut noe for meg. Jeg har snakket med en "alternativ" fyr som sier at kroppen min ikke tar til seg næring. Siden ikke legene til nå har klart å finne ut hva som feiler meg, tenkte jeg at jeg ikke har noe å tape på å følge opp dette sporet. Han mener videre at dette problemet kan skyldes at tarmene ikke tar opp det de skal. Det jeg lurer på er: hvilke symptomer vil man merke om kroppen ikke får den næringen den skal ha (særlig om det er noe feil med tolvfingertarmen/duodenum).

Dersom jeg får svar skal jeg fortelle hva plagene mine er, men føler svaret blir best om det ikke blir påvirket at beskrivelsen av symtomene mine.

Håper virkelig jeg kan få svar. Jeg er en fortvilet ung mor som er sykemeldt på 3. måneden. På forhånd tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5860-medisinsk-n%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til lei av å være syk ang medisinsk nøtt

Mye av næringsopptaket og resorpsjon skjer i øvre del av tynntarmen. Her spaltes sukker, eggehvitestoffer og fett, mineraler, vitaminer og jern suges opp for å nevne noe.

Mangelsymptomer kan omfatte mye, men påvirker gjerne tarmfunksjonen og gir generelle plager som slapphet, tretthet, hodepine og svimmelhet . Forstyrrelser i menstruasjon og andre hormoner samt stoffskifte kan forekomme.

Selv om du tydeligvis ikke ennå har funnet "svaret", håper jeg at legen din eller andre kan være til videre hjelp!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5860-medisinsk-n%C3%B8tt/#findComment-30815
Del på andre sider

Hei,Lei av å være syk.

Har legene sjekket om du er allergisk for gluten (cøliaki)?Cøliaki er en sykdom i tynntarmslimhinnen som gir ernæringssvikt pga ødeleggelse av tarmtottene;Skrevet av Lars Ååbakken,lege dr.med,spesialist i indremed.og fordøyelsessykdomer.

Jeg fant disse opplysningene her på DOL,under Cøliaki,fordi jeg skulle på sykehuset til gastroscopi-undersøkelse av spiserør,tynntarm og tarmtottene,og noe av samme problem som ditt.Kanskje du kan spørre legen om en sånn undersøkelse,hvis det ikke er gjort?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5860-medisinsk-n%C3%B8tt/#findComment-30822
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...