Gå til innhold

Jeg har Ectodermal Dysplasia...

Anbefalte innlegg

Er det ingen leger i Norge som vet hva dette er?

Det er så mye jeg lurer på ang dette, men legene vet ikke hva Ectodermal Dysplasia er? Jeg føler meg som en utenomjordisk alien når de sier sånn... Sukk!

Her er en amerikansk nett-side om Ectodermal Dysplasia:

http://www.nfed.org/

De som har dette på det verste ser ikke akkurat pene ut...

Heldigvis har jeg fått en mild grad av dette fordi jeg er jente, bare hos guttene gir dette fullt utslag. Men jeg har ikke hatt det lett likevel...

Med misformede tenner (spisse)som barn og tynt hvitt baby-hår har jeg ikke vært så veldig vanskelig å legge merke til...

Fikk mange rare kommentarer som barn: F.eks noen lurte på om jeg hadde kreft. Mange sa jeg så rar ut. osv, osv.

I dag som voksen har jeg fikset på tennene og funnet en hårfrisyre som skjuler hvor tynt det egentlig er. Har også mørknet veldig i håret med årene. Nå har jeg mørke brunt. De som har dette på det verste har lite pigment i hud og hår.

Det er heldigvis ingen som kan se på meg i dag at jeg har Ectodermal Dysplasia. Til tross for en vond og vanskelig barndom, har jeg det faktisk veldig bra i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5861-jeg-har-ectodermal-dysplasia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til -a ang jeg har ectodermal dysplasi.

Du har nok rett i at dette er en ganske sjelden sykdom!

Såvidt jeg har lest meg til er dette en sykdom hvor spesielt svettekjertlene er mangelfullt utviklet. Dernest kan både tåreproduksjon, hårtykkelse, talgkjertler og negler være angrepet. Huden blir også gjerne tynnere og glattere.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...