Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurer på om noen kan fortelle meg forkjellen på den Hb verdien som jeg har målt på hver kontroll (som har ligget fra 16,2 og nå sunket til 12.3) og den blodprøven på første kontroll som sa noe om jernlager (Ferretin?) på 19. Jernlageret skulle visstnok være lavt, men blodprosenten høy..

Snakket med mammaen min om dette og vi rotet nok litt... Hun sa at det var svært lav blodprosent når den var under 50 og kunne ikke helt forstå at jeg ligger der jeg ligger..

Vel, hva er hva??? (Er nå i uke 37)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58726-hb-og-jernlager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jernlagret ditt på 19 er ikke spesielt lavt, ikke så lavt at du behøver å ta jerntilskudd, evt. kun hemojern. Man er i dag mer restriktive med å anbefale jerntilskudd i.o.m. at man ser en større fare i for mye jern enn for lite. For å få klarhet i misforståelsen mellom din mor og deg kan jeg si at jernlagrene dine ikke har noe med blodprosenten din. Blodprosent er et begrep som blir brukt blant folk flest, mens fagfolk snakker om hemoglobinverdi. Din er altså nå 12,3. Jernlagret blir i medisinen kalt serum ferritin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58726-hb-og-jernlager/#findComment-250655
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...