Gå til innhold

Kjempevanskelig samværsrett.. hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Nitisk

Jeg er dessverre midt i et samlivsbrudd. Min kommende x vil at vi har sønnen annenhver uke og at den andre parten har gutten onsdag i den uken den andre parten har sin uke. Noen erfaringer mtp. hva som er best fordelig? Det viktigste er at sønnen vår ikke føler seg som en "nomade" uten faste holdepunkter, og at han er trygg på at han er "hjemme" både hos mamma og pappa og at vi begge er kjempeglad i ham. Ønsker sårt innspill fra dere som har ordninger som fungerer bra. Vår sønn er snart 3 år...

Håper på svar...

Hilsen fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58761-kjempevanskelig-samv%C3%A6rsrett-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kire68

Delt omsorg er best. 1 uke hos deg og 1 uke hos din ex.

Dere kan f.eks bytte uker i barnehagen.

Dvs du leverer mandag morgen og han har barnet hele den uken og helga med, og du henter barnet neste mandag ettermiddag.

Dere slipper da å treffes, hvis det er et problem.

Dere må kun treffes 1 gang pr. måned for å

fordele regninger på tøy, leker og fritidsaktiviter.

Din eks har krav på halve barnetrygden og slipper også å betale bidrag, men det vet du sikkert.....

Delt omsorg er best. 1 uke hos deg og 1 uke hos din ex.

Dere kan f.eks bytte uker i barnehagen.

Dvs du leverer mandag morgen og han har barnet hele den uken og helga med, og du henter barnet neste mandag ettermiddag.

Dere slipper da å treffes, hvis det er et problem.

Dere må kun treffes 1 gang pr. måned for å

fordele regninger på tøy, leker og fritidsaktiviter.

Din eks har krav på halve barnetrygden og slipper også å betale bidrag, men det vet du sikkert.....

Delt omsorg har svært mange fordeler. Jeg kunne skrevet en avhandling på dette nå. Jeg har det selv for mine barn, det fungerer UTROLIG godt.

Det stilles et krav, at gutten når han blir seks år, hele tiden bor i samme skolekrets. På det tidspunktet må dere altså bo i nærheten av hverandre.

ELlers har ordningen MASSER av fordeler. Felles omsorg vil dempe alle konflikter mye mer effektivt enn annen hver helg-ordningen. Gutten får lik tilgang på begge foreldre, noe som vil bli oppfattet rettferdig og riktig av ham selv - og ikke minst av begge foreldre.

Begge foreldre har krefter til å stå på for ham under oppveksten.

Økonomisk: Dere har krav på en ekstra barnetrygd for ham ved bruddet - som deles melom dere - ca. 1000 kr på hver.

Det er ikke riktig det kire68 skriver at exen ikke skal betale bidrag - det gjør dere normalt begge. Dere betaler 11% av lønnen deres mot hverandre, som f.-eks betyr at om han tjener mer enn deg vil han komme i minus, og betaler dermed mer til deg enn du til ham. Men det er helt fritt å ikke betale bidrag om dere vil det.

Du trenger IKKE å frykte at sønnen føler seg som nomde. Han tilpasser seg uhyre raskt til situasjonen. Jeg kjenner nå mange barn som er under felles omsorg-ordningen, det fungerer knall for dem alle. MEN: Når de nå begynner å bli 13-14 år begynner de å ville være mer hos den ene pga tingene som er hos den ene osv. Men det er jo lov.

Mitt råd: Gå for felles somsorg - og jeg garanterer deg at du vil få en glad og uthvilt ex som står på for gutten.

I motsatt fall kan det være han stevner deg for retten for å få hovedomsorgen. Det skaper hat og bitterhet. Ta en titt på www.F2F.no/nettcafe og les hva det gjør med fedrene.

En liten kommentar til forslaget om onsdagen hos den andre: En venn av meg hadde en sånn ordning i en periode. Det fungerte veldig dårlig. De gikk ganske fort over til kun annenhver uke hos hver. Min erfaring er også at enkeltdager ikke er noen god løsning.

Ellers, hvis dere skal ha en 50/50 ordning: Ikke fall i kvinnefellen og gjør alt arbeidet. Når barnet er hos faren, er det faren som har ansvaret. Takler han ikke det, så takler han ikke delt omsorg heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...