Gå til innhold

Er det normalt at det gjør vondt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 19 år, som ble operert for perianal abscess i sommer. Plagene har likevel aldri forsvunnet helt. Jeg har gått på fire antibiotikakurer, men de har ikke hjulpet ordentlig. Forrige uke gikk jeg til legen og forlangte å bli tatt på alvor. Jeg ble sendt til sykehuset og der fant de ut at jeg abscessen "hadde blitt" til en fistel. Jeg ble operert forrige fredag. Etter operasjonen sa kirurgen at jeg hadde et stort sår innover. Såråpningen er på størrelse med en femmer og ligger like ved endetarmsåpningen. De første dagene etter operasjonen mens jeg var på sykehuset hadde jeg nesten ikke smerter, men nå som jeg har kommet hjem har det begynt å gjøre vondt. Smertene jeg hadde før operasjonen er helt borte, men det gjør på en måte vondt i såret. Såret ble skiftet på tre ganger etter operasjonen i narkose. Da fikk jeg mye smertestillende. Nå er kompressen som lå inni åpningen fjernet, og da er det vel normalt at det gjør litt vondt? Smertene går vekk med vanlige paracet. En annen ting jeg synes er rart er at jeg ikke har fått noe antibiotika. Det var jo veldig betent. Er det mulig å fjerne betennelsen bare ved å fjerne pusset?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5879-er-det-normalt-at-det-gj%C3%B8r-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til flowy ang er det normalt at det gjør vondt?

Dette er ikke lett å svare helt konsist på.

Kirurgen som har operert og behandlet deg nå senest har påvist en fistel fra denne abscessen, og det er dessverre en komplikasjon som kan oppstå. Ofte vil det være ømt, sårt og vondt i hele området i noen tid etter inngrepet.

Videre tiltak i forbindelse med sårskift, antibiotikabehandling og oppfølging bør du nok aller helst diskutere med legen din/og ellel kirurgen som har operert deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...