Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Er 29 år og har ett barn. Ble klippet mye under fødsel for 1 1/2 år siden fordi barnet var prematurt og måtte fort ut. Heldigvis gikk det bra med barnet, men selv har jeg fått et problem. En del av stingene gikk opp igjen, slik at jeg nå har en revne/rift i den ene av de ytre kjønnsleppene. Revnen er ganske stor, den starter ved skjedeåpningen og går skrått bakover fra innsiden av kjønnsleppen, og ender opp på utsiden ganske langt bak. Dette er ganske plagsomt. Kan bare gå i løse bukser, det er vondt å sykle, og samleie er vondt. I tillegg ser det helt utrolig stygt ut. Da stingene gikk opp like etter hjemkomst ringte jeg barselavd. der jeg fødte, og spurte hva jeg kunne gjøre med dette, visste ikke hvor jeg skulle henvende meg. Fikk beskjed av jordmoren jeg snakket med om at joda, slikt pleide de å sy der poliklinisk, men alltid bare i lokalbedøvelse. Da jeg spurte om muligheten for spinalbedøvelse, lo hun og sa at det trenger da ingen, det gjør vi aldri. Tok senere kontakt med en privat klinikk her jeg bor, skulle bestille time hos en gynekolog der som skal være en dyktig plastikkirurg, men bestilte ikke time for vurdering engang da kontordamen sa at det ville bli brukt lokalbedøvelse der også. Hun hadde aldri hørt om noen som hadde fått annen bedøvelse, så lo hun også. Ble litt motløs, men tenkte at jeg fikk venne meg til å gå med dette. Legen min, som tok seksukerskontrollen etter fødselen, var helt sikker på at jeg kunne bli sydd i epiduralbedøvelse, men han ville vente med å henvise et par mnd. til arret var helt ferdig med å danne seg. Nå har det gått mer enn bare ett par måneder, men jeg har ikke bedt ham om å henvise meg enda. Problemet mitt er at jeg rett og slett ikke tør å la dem sy i bare lokalbedøvelse. Opplevde fødselen som helt grei, men syingen etterpå var et regelrett mareritt. Fikk en drøss med bedøvelsessprøyter, og spray i tillegg, de fant frem lystgass også, men jeg kjente hvert sting og holdt på å svime av. Må legge til at det var snakk om temmelig mange sting, de holdt på i 40 minutter (!!), jeg har aldri tort på spørre hvor mange sting det var, men venninnen min som var med hadde overhørt dem kommentere at her var det litt å sy sammen ja ved snart tredve sting. Har sprøyteskrekk, og er ikke særlig glad i gynekologer ( i likhet med de fleste kvinner). Var utsatt for en voldtekt som 11-åring, men vil ikke fortelle noe om dette til legen min, vil heller ikke at det skal stå i noen journal eller henvisning. Regner med at dette gjør meg litt mer følsom for å bli utsatt for smertefulle prosedyrer i underlivet? Er ellers ikke noen pyse, og heller ikke nervøs av meg, men dette..... Kan du gi meg et godt råd om hva jeg skal gjøre? Selv om legen min henviser meg til å bli sydd i spinalanestesi/epidural, er det jo sykehusets leger som avgjør dette. Hva kan jeg gjøre,?? Er det virkelig veldig uvanlig at man bruker mer enn bare lokalbedøvelse når man syr slikt? De må jo nødvendigvis klippe opp kantene på revnen før de syr sammen? Kan du si litt om dette? Hvordan foregår slik plastikk, hva er det vanlig å gjøre, og hva skal til før man får skikkelig bedøvelse? Vær så snill, hjelp meg med dette, er redd jeg skal være nødt til å ha et istykkerrevet kjønnsorgan rersten av livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58987-revnet-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg forstår godt at du er motvillig til å få det gjort i lokalbedøvelse utfra dine uheldige opplevelser før i tiden. Det skulle være mulig å få det utført i en lett narkose (enklere enn epidural). Jeg foreslår at du skriver et brev til gynekologisk avdeling hvor du fødte (overlegen ?) og forklar din angst for inngrep i lokalbedøvelse. I dag får mange kvinner keisersnitt pga tidligere opplevelser, så burde det også være mulig å få det for reparasjon av skade. Personlig synes jeg det er enklere å sy når man slipper lokalbedøvelse som kan gjøre det vanskeligere å få oversikt da det kommer hevelse i vevet. Så forsøk deg med en vennlig henvendelse. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58987-revnet-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-255182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.