Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fødte barnet mitt for ca 3 uker siden. Alt gikk bra, jordmor sa det var en flott fødsel, uten noen som helst smertelindring. Fra første ri tok det ca 6 timer til han var ute. I ettertid synes jeg fødselen var nokså traumatisk, det var så voldsomme smerter og krefter i gang. Synes jordmor var fantastisk, følte meg trygg på henne. Men første natten turde jeg ikke sove for jeg var redd for å dø. Føler at jeg burde være kjempefornøyd med en flott fødsel, men sitter igjen med en vond følelse. Har ingen å snakke med om dette. Ble også sydd en del av lege. Hvor lang tid tar det før stingene forsvinner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59285-sting-og-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag kan förtså att du nu efteråt, har många tankar och känslor efter din förlossning.

Jag tror att det är en sådan känsla som du delar med många. En förlossning, är och blir sällan som man tänkt eller föreställt sig den. Även om den gick "bra , fort och komplikationsfritt", enligt jordmor eller andra i ens omgivning, så är det inte alltid, att man själv upplevt det så.

Du hade en snabb förlossning, som kanske höres bra ut, men som kan uppplevas att det går så fort, att man inte själv hinner med vad som händer. Ofta är det så att när man får lite distans till vad man har upplevt, så kan man känna och tänka annorlunda, än vad du gjör idag. Det har bara gått 3 veckor sedan förlossningen och det är en stor fysisk och psykisk omställning att bli mor. Hormonomställningen i kroppen är enorm, amning och vakna nätter=sömn brist , kan gjöra att man tänker och känner annorlunda än tidigare.

Jag tycker inte att du har onormala tankar om din förlossning. Du behöver bara någon att prata med dessa om. Jag tycker att du kan ta upp det med den jordmor som var med på din förlossning. Du kan ringa till föden, för att få kontakt med henne. Din helsesöster kan du också prata med. Kanske du dessutom har någon väninna som har egen erfarenhet , och är bra på att lyssna? Då du får detta ur dig och dela det med någon annan, kan du gå vidare.

Angående stygnen, så försvinner dessa av sig själv, inom ca 3 veckor. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59285-sting-og-f%C3%B8dsel/#findComment-254180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...