Gå til innhold

Infeksjon/prematurfødsel.

Anbefalte innlegg

Gjest En mamma som lurer

For to år siden fødte jeg en gutt i uke 30, uten at de fant ut hvorfor fødselen startet for tidlig. Mannen min husker at de var veldig nøye på å ta diverse prøver for å finne ut om jeg hadde infeksjon i kroppen. Han forsto det slik at en infeksjon kunne gjøre at fødselen startet for tidlig. Hva er det egentlig som gjør dette? Kunne f.eks en urinveisinfeksjon gjøre at fødselen starta for tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59320-infeksjonprematurf%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en urinveisinfeksjon jeg ikke visste om, og legene mente det var denne som gjorde at jeg fikk premature rier. "Får vi bare tatt knekken på den, så vil sannsynligvis riene stoppe også", mente de.

Jeg hadde en ganske klønete og slurvete lege som utførte svangerskapskontrollene mine, så jeg har vanskelig for å tilgi henne at hun ikke oppdaget denne urinveisinfeksjonen i tide.

Jeg var innlagt fire ganger pga premature rier, men hos meg hadde det nok gått for lang tid med infeksjonen. Kroppen min ga seg ikke, og ville ha ut babyen. Han ble født helt i slutten av uke 35, men han var helt fin. Ikke noe annet enn litt kraftig gulsott og littegranne for lav vekt (2,8 kg).

Jeg husker ikke helt forklaringen legene hadde på hvorfor kraftige infeksjoner kan føre til premature rier, men det har noe med å gjøre at kroppen kjemper for å bli kvitt infeksjonen. Så kan det liksom gå litt for hektisk for seg, og kroppen tar litt feil, og prøver å kvitte seg med alt det fremmede den finner, inkludert babyen....Noe i den dur. Den tar med fosteret i samme slengen som infeksjonen, kan du si.

Åsa Prebensen, Jordmor

Vad som egentilgen gjör att förlossningen startar, vet man inte så mycket om. Antagligen är det många faktorer som spelar in. En orsak kan vara infektion av någon anledning, då speciellt vid förtidig förlossning (prematurt). Kanske startar då processer i kroppen som stimulerar till sammandragningar hos livmodern. Urinvägsinfektion kan gjöra så. Jag tror dock att det skall mera därtill, än att detta skulle kunna vara enda orsaken. Detta har jag dock inget vetenskapligt belägg för.

Lycka till!

Gjest Mamma

Jeg hadde en urinveisinfeksjon jeg ikke visste om, og legene mente det var denne som gjorde at jeg fikk premature rier. "Får vi bare tatt knekken på den, så vil sannsynligvis riene stoppe også", mente de.

Jeg hadde en ganske klønete og slurvete lege som utførte svangerskapskontrollene mine, så jeg har vanskelig for å tilgi henne at hun ikke oppdaget denne urinveisinfeksjonen i tide.

Jeg var innlagt fire ganger pga premature rier, men hos meg hadde det nok gått for lang tid med infeksjonen. Kroppen min ga seg ikke, og ville ha ut babyen. Han ble født helt i slutten av uke 35, men han var helt fin. Ikke noe annet enn litt kraftig gulsott og littegranne for lav vekt (2,8 kg).

Jeg husker ikke helt forklaringen legene hadde på hvorfor kraftige infeksjoner kan føre til premature rier, men det har noe med å gjøre at kroppen kjemper for å bli kvitt infeksjonen. Så kan det liksom gå litt for hektisk for seg, og kroppen tar litt feil, og prøver å kvitte seg med alt det fremmede den finner, inkludert babyen....Noe i den dur. Den tar med fosteret i samme slengen som infeksjonen, kan du si.

Ok, takk begge to. Jeg er gravid igjen nå, uke 17 og er engstelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...